Oarddojavri (Den store Finnmarksturen) (15.04.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Båtsfjordfjellet (344m)
Characteristic Ski trip
Visits of other PBEs Oarddojavri (223m) 15.04.2017

Finnmark 2017
Hovedmålet for denne turen var firekommunerspunktet på Oarddojavri. Resten av disse punktene er fordelt på Midt og Sør-Norge. Nå mangler jeg kun tre punkt i Stor/Rovde og Sognefjorden.
Men her må det båt til. (Kanskje kan jeg leie gummibåten til Snilen?)
Jeg kjørte fra Stjørdal via Sverige og Finland til Båtsfjordfjellet i Finnmark. Til sammen 1669 km.
Jeg passerte veistasjonen på Gednje. Jeg var spent på om det var brøytet parkering på avkjøringa til Oarddojavri, men det var det ikke. Men det var parkert ca 30 biler, de fleste med snøscooterhenger bak, langs veien. Det ble overnatting i bilen her. Brøytebilen kjørte jamt over fjellet. Jeg overnattet i bilen på Båtsfjordfjellet. Det var 17 kalde blå grader om natta, så jeg måtte la bilen gå på tomgang på morgenkvisten. På morgenen i femtida tok jeg skiene fatt på tur mot Oarddojavri. Det var hundrevis av scooterspor mot innsjøen. I Finnmark kan du være sikker på at det er kjørt opp spor nesten overalt, så her slipper du å gå i djupsnøen. Nede ved sjøen var det mange hytter. Det er fremdeles tjukk is på vannene i Finnmark. Jeg gikk ut til firekommunerspunktet ute på isen, markerte punktet midlertidig med skistavene og tok bilde.

Tur 2:
Jeg stoppet i Skiippagurra og gikk på ski opp til Oskarsvarden. Kong Oskar den andre var her den 7 juli i 1873, og han murte inn en flaske champagne i varden. Dessverre er denne fjernet nå.

Tur 3 og 4
Planen var å kjøre inn til Grense Jacobselv for å samle PB topper ved russergrensen, men veien var vinterstengt 29 km fra grensen. Det er vel bedre åreise til Finnmark i Juli.
Jeg valgte å returnere til Kirkenes, og gikk på ski opp til Toppenfjellet. Her oppe var det faktisk skispor og ikke scooterspor. Etterpå tok jeg en byvandring i Kirkenes på bysamlingslisten.

Tur 5 og 6 (Dag 2) kjørte ut til Kvalsund kommune sør for Hammerfest.
Jeg kjørte veien mot Porsa og Saraby. Innenfor Porsa er det et veldig fint fjellområde. Her går det en anleggsvei mot Storvatnet. Porsa Kraftlag har kraftverk her. Jeg parkerte ved Porsa Kratlags eiendom ved veien. Her går det også fine scooterspor inn i fjellet. Nå var det blitt kveld så jeg tok kun Sarabytinden på denne turen. Neste dag sto Gosviktinden på programmet.
På kvelden tok jeg en byvandring i Hammerfest. Det er viktig å fylle opp listene.

Tur 7 og 8 (Dag 3)
En ny fin dag men veldig disig på morgenen, og veldig flatt lys. Jeg gikk opp samme vei som dagen før, men fortsatte videre til Gosviktind. Da jeg kom fram hadde sola fått overtaket og
Gosviktind lå badet i sol. Finnmarkingen håper denne toppen blir like populær som Trolltunga.
De har fått en annen del av trollet, og den hadde reist seg nå etter vinterdvalen.

På ettermiddagen ble det byvandring i Alta

Oppsummering:

Totalt antall km på ski 54 km
Totalt antall km fottur 6 km

Veistasjonen på Båtsfjordfjellet
Her kan det være værhardt
Hytter ved Oarddojavri
Solnedgang på Båtsfjordfjellet

Geatulerer med Oarddojavre

Written by Snilen 19.04.2017 20:43

Drøy kjøretur for en plass ved sneskutersporet. Her har du en annen liste du kan forsøke, Terje : https://peakbook.org/index.php?module=index.lists.view&id=1314

Sv: Geatulerer med Oarddojavre

Written by TERJES 19.04.2017 20:59

Denne lista var jeg ikke klar over. Jeg har meldt meg på. Jeg må være enig med Otto om at disse listene er for spesielt interesserte, men deltar du på disse listene kan du være Lars Monsen og Brødrene Dal og professor Drøvel samtidig.

4 kommuners punkt

Written by otto 19.04.2017 20:05

Saltvann og båtskyss til de tre siste ser jeg.. Rovdefjorden, Sognefjorden og Storfjorden.

Sv: 4 kommuners punkt

Written by TERJES 19.04.2017 21:04

Problemet her er å skaffe båt. I Ålesund er det båtutleie på Vegsund Marina & Rorbu, men de andre stedene har jeg ikke funnet noe båt. Jeg kan selvfølgelig ordne en kajakk på taket, men er det trygt å padle ute i Sognefjorden mellom cruiseskipene?

4 kommuners punkt

Written by otto 19.04.2017 18:05

Da har du 6 av 9 Terje. En liste for spesielt interesserte, men det er i grunn alle listene på PB. Skikkelig vintervær skulle tro det er januar ifølge bildene. 412 mil er respektabelt..

Sv: 4 kommuners punkt

Written by TERJES 19.04.2017 19:41

Hei!

Det var mer vinter i Finnmark enn jeg trodde. Men det er bedre å komme ut på vannene når det er is på vannet. På sommeren må man jo ha båt. Jeg kjørte forbi Hangefjellet. I toppen av det skaret du gikk opp var det store hengskavler med snø. Det er nok bedre å besøke Finnmark i juli/August. Men du har jo beveget deg ganske langt nord i påska du også.