Sandfjellet (17.04.2017)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Sandfjellet (1,470m) 17.04.2017

Det var èn dag igjen av ferien etter en super påske på Oppdal med familien.
Fikk et par fine kveldsturer der oppe, men suget etter topptur var fremdeles stort etter å ha lest om nydelige forhold hjemme på Sunnmøre i både sosiale og andre media.

Ettersom jeg forventet at de fleste ski-fjell var massakrert av hordene i påsken så valgte jeg det litt mer avsidesliggende Sandfjellet. Tenkte å la sola jobbe litt for meg med snøen i Jolbotn, så det ble ikke så veldig alpin start. Ruslet fra parkeringen ved Pusken litt over kl.09:00

Sol og fuglekvitter ved bilen, men straks oppover dalen var det jo enda skygge. Sikkert 5-6 blå i skyggen så de 5 kilometerne innover langrennsløypene gikk unna i høyt tempo for å holde varmen.

Innerst i Jolbotn tok jeg av fra de preparerte løypene og begynte oppstigningen. Holdt meg et godt stykke vest for elvejølet midt i bollen for å gå slakeste vei. Sola varmet godt nå og det var ikke et vindpust. Fremdeles ganske hardt snødekke så jeg hadde ikke hastverk oppover. Oppe i bollen på ca.950m tok jeg en god halvtimes rast. Stilleheten var påtakende. Herlig!

Gikk et stykke i retning Kvassetind før hellingen mot Sandfjellet la seg såpass at det bare var å gå direkte mot toppen. Kun 4 sett med signaturer nedover toppryggen bekreftet mine antakelser om at det ikke hadde vert mye besøk her i påsken. På Storbua var der litt flere, men de fleste så ut til å ha kommet fra Månvass-siden.
Ny lang pause på toppen. Spektakulær utsikt i alle retninger!

Selve toppryggen hadde rukket å bli ørlitegranne kram, men når jeg traverserte bort i den norvestvendte flanken til Storbua var der 20-30cm med pudder av edleste sort!

Sola hadde nå gjort jobben nede i Jolbotn så overgangen fra tørt pudder til slush var nærmest sømløs. Var kanskje 50 høydemeter der man svinger sørover og knekker ned elvejølet at det lugget litt, ellers var der kremføre nær sagt hele veien.

Holdt litt høyde for å slippe mest mulig skøyting i langrennsløypa. Gikk greit å skli nesten hele veien tilbake til bilen.

Film fra turen kan sees på Vimeo: