Bruri og Snøhetta Vesttoppen (17.09.2016)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Bruri (2,001m) 17.09.2016
Snøhetta Vesttoppen (2,253m) 17.09.2016
Visits of other PBEs Snøheim (1,474m) 17.09.2016

Avreise sammen med TRefsnes (Trine) fra Trondheim lørdag morgen, buss inn til Snøheim.
Noen lave skyer, men sol og blå himmel. Ganske mange som skulle på Snøhetta denne dagen også.

Klart for avreise fra Snøheim

Avmarsj ca 0910.
Lettgått opp til Vesttoppen hvor vi var ca kl 1150, som jeg også var på noen uker tidligere. Ble stående en stund på toppen for å beundre en gruppe som var på vei ned fra Hettpiggen. Så rått ut! Jeg mangler Hettpiggen og Midttoppen, så da vet jeg hva som må til nå i sommer :)

Fra Vesttoppen tok vi sikte på den lille slukten med en bekk som renner ut i vann 1499, ingen problemer i det hele tatt ned der. lettgått hele veien.
Fra enden av vann 1499 ble det etter hvert dårligere "gåforhold", i den fortstand at det ble mer steinete og løser etter hvert som vi nærmet oss nedre del av Bruri.

Bruri ser bare rå ut fra denne siden!

Kl 1430, litt ovenfor vann 1524, på ca 1650 moh, tok vi en pause og vurderte om vi skulle gå rett opp eller gå langs brekanten og deretter svinge opp mot høyre. Vi valgte det første, satte igjen sekkene og tok sikte på en renne som det var naturlig å følge oppover.

Renna vi fulgte er til venstre på bildet. Lett klyving, ellers veldig greit opp der.

Vi fulgte denne hele veien opp til "topp-platået", veldig greit å gå opp der. Oppe på toppen 1540. Hvor den selvsagt ble selfie :)

På Bruri med Langvasstinden, Larstinden og Snøhettamassivet i bakgrunnen.

På veien ned tenkte vi at vi skulle holde lengre mot høyre og komme ned på breen og deretter følge den tilbake til sekkene. DET skulle vi aldri gjort...havnet oppi ett løst helvete av steiner og brukte en evighet på å komme oss ned til breen og sekkene. Inkludert flere småfall. Skulle fulgt renna ned igjen også, selv om den var bratt så var det i alle fall stort sett fast og fin.

Tilbaketuren fra sekkene ble lagt nordvest for vann 1524 og 1499 slik at vi kom inn på stien mellom vann 1529 og 1499. Det var mye bedre å gå her enn på andre siden av vann 1499.

Rask marsj tilbake til Snøheim slik at vi rakk bussen ned til Hjerkinn.