Nordre Sætretind via Insterenna (15.04.2017)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Standalen (363m)
Ascents Lisjehornet (1,211m) 15.04.2017
Nordre Snarhornet (1,135m) 15.04.2017
Nordre Sætretind (1,365m) 15.04.2017

Sunnmørspåske dag to gikk til Nordre Sætretind. For å få en runde gikk vi opp Kvanndalen på vestsiden, etter å ha satt en bil ved utløpet av Fladalen litt lenger øst. Det er to renner opp i Kvanndalen, vi valgte Insterenna, som er kortest. Gikk til fots, men en av oss gikk til topps med ski. Vel oppe var vi utpå Lisjehornet, fin topp det med en smal snøegg opp til topps. Så bar det bortom Nordre Snarhornet, siden vår lokale venn var på samletur. Og sier jo ikke nei til sånt jeg. Så opp til dagens hovedmål. Siste meterne til toppen var is, så der var det på med stegjern og øks. Småspennende å klatre ned igjen der, bra vi hadde hogget gode trinn på vei opp. Alle andre kjørte ned breen, men det så og hørtes hardt ut. I stedet kjørte vi ned Midttudalen, og fikk masse urørt pudder for oss selv. Gikk på ski fra start, men ned igjen ble det et lite stykke til fots ned veien.

Tipp topp tur!

Toppen av Insterenna
Smal rygg ut til dagens første topp