Hedmarkstrianglet - men kun to av dem... - KT nr 51-52 (18.04.2017)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Tuva vinterparkering (795m)
Ascents Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 18.04.2017
Taterungskampen (1,080m) 18.04.2017
Tuva (1,090m) 18.04.2017
Hemmelkampen (1,061m) 18.04.2017 12:00
Visits of other PBEs Brumund sag - Ringsaker Fjellveier (430m) 18.04.2017
Brumunddal (130m) 18.04.2017
Tuva vinterparkering Skvaldra (794m) 18.04.2017
Godlidalshytta (941m) 18.04.2017 12:00

Med finvær i sikte var jeg glad jeg hadde planlagt med en ekstra feriedag etter påsken, og kl 0910 var jeg i bilen på vei til Brumunddal. Ved Brumund sag - Ringsaker Fjellveier (bompenger kr 130), ble jeg fortalt at siste løypekjøring var 15.04 grunnet reinvandring i området. Jeg var derfor forberedt på løypeløs skigåing fra Skvaldra, men håpet på noe bedre..
Delvis bart og delvis snøføre innover Åstdalen forbi Hamarsætra, Åkersætra og Kvarstadsætra, et drøyt stykke innover på sånn passe veier i vårløsningen. Opp mot Skvaldra var det noe mer snø i veien, men ikke verre enn at jeg tok meg greit opp til øverste parkering på 795 moh. Været var helt strålende, nesten vindstille, så jeg vurderte shorts et øyeblikk, og til min store lettelse var løypene opp til Godslidalshytta meget bra fortsatt. Men så ikke en eneste person på hyttene på vei opp. Fulgte blåmerket løype gjennom hyttefeltet og videre opp til Godlidalshytta (kl 1231).

Til mitt hell hadde noen dagen før gått videre oppover slik at jeg slapp å brøyte spor. Mest glad var nok mine firbeinte turkamerater Alma og Mille som har noe korte bein (Jack Russell terriere).

Fra Godlidalshytta mot Taterungskampen og Tuva

Etter en kort stund delte sporet seg og jeg valgte venstre spor. Etter noen høydemeter skjønte jeg at det da bar oppover mot Taterungskampen, men valgte da og ta meg meg denne også, og håpet det var spor derfra til Tuva også.

Nærmer seg Taterungskampen

Litt nærmere toppen fikk jeg øye på en annen skiløper også med to hunder som valgte en litt nordligere rute mot toppen. Vi var på toppen omtrent likt (kl 1300), men hun skulle ikke videre. Etter en kort prat satte jeg kursen mot Tuva. Nå uten spor, men det gikk likevel rimelig greit, og traff på et annet spor fra Skvaldra på ryggen et par hundre meter før toppen. På Tuva kl 1320 - nærmest vindstille og en fantastisk flott utsikt. Passelig fint ted for en kort matpause og litt solbading.

Fra Tuva mot Taterungskampen

Herfra var det dog intet spor videre og jeg vurderte en stund å snu - mest pga hundene som måtte streve litt selv om det ikke slo veldig mye gjennom. Det var dog litt for fristende å se rett bort på Himmelkampen, og etter en kort tlfsamtale med JohnTiger, satte jeg utfor nedover mot Londalen. Holdt litt svakt mot nord for ikke å komme lenger ned enn nødvendig, og passerte dalen på 995 moh. En flott unnakjøring fra Tuva og plutselig var Himmelkampen mye nærmere. Hundene ble langt bak nedover men tok meg snart igjen i motbakkene.

Mitt eget spor mot Himmelkampen fra Londalen (tatt på vei tilbake)

Jeg gikk opp nord for de godt synlige vardene og fulgte ryggen forbi alle vardene bort til SØ for Himmelkampen (kl 1430) - høyeste punkt i Åmot kommune. Gikk på kryss og tvers på alle småkulene der oppe for sikkerhets skyld. Her traff jeg på en annen kar med to hunder som kom fra Øyungen. Hundene hadde fått ferten av en rev og jeg holdt meg litt på avstand og nøt utsikten før jeg startet på returen. Øst for Kroksjøhøgda for bli en annen tur.

Skiltet på Himmelkampen
Fra SØ for Himmelkampen mot vann til øst

Oppom Tuva på returen også og her ble det en lang pause med soling og sjokolade mens hundene lekte seg i snøen. Vel nede ved bilen kl 16 etter en nydelig etterpåsketur. Selv om det ikke ble tre kommunetopper som opprinnelig planlagt, var jeg meget godt fornøyd. :-)

Missing title

Written by LivogKristen 24.04.2017 09:05

Hei!

Grattis med vel gjennomført! Ser flott ut! Kjører de ikke opp rutene mer fremover våren heller? Vi prøver å få en tur dit, men jeg er ikke i sliteform for tiden.

Missing title

Written by LivogKristen 24.04.2017 09:04

Ser kjempes

Sv:

Written by Harex 24.04.2017 16:40

Han ved bomstasjonen ved Brumund Sag, sa at de ikke har lov til å kjøre opp spor utenfor hytteområdet etter 15. april grunnet reinsdyrene i området. Så da må du i så fall være heldig at noen andre har gått turen og laget spor. Det snør vel godt der nå, så gamle spor snør i hvert fall igjen

På lista!

Written by JohnTiger 19.04.2017 12:36

Tror jeg må få med meg frøken Trefsnes på denne turen en gang :)

Hun var i alle fall veldig klar etter hvert som jeg videresendte noen av bildene du sendte underveis :)

Sv: På lista!

Written by Harex 19.04.2017 21:29

Jeg blir gjerne med en gang til for å bl a ta med Hamar-toppen. :-)