Panoramajakt i Sykkylven (18.04.2017)  6

Søraust for Tungremtindane (1,276m) 18.04.2017 15:20
Tungremtindane sør (1,275m) 18.04.2017 15:50
Tungremtindane (1,293m) 18.04.2017 16:05

Vinteres turer har foregått etter skippertaksprinsippet og har fungert veldig bra. Endelig ferdig med påska så da avspaserte jeg en dag for å benytte siste finværsdag for å fylle på Moldepanoramalista.

Mot Skarrabben

Starta fra Fet i Sykkylven, utrusta for mange timer på fjellet og alle tenkelige utfordringer. Det var ingen vintersbeskrivelser av turen jeg hadde planlagt og jeg var derfor forberedt på at planen kunne gå i vasken.

Fulgte god sti opp til Regndalsvatnet i et fantastisk vær og noen minusgrader. Oppe ved vatnet var det nok nysnø så fortsatte derfor opp bratt bjørkeskog på ski (men litt klur var det). Over skoggrensa flatet terrenget og det gikk derfor raskt oppover mot Vallanykjen. Sola steika godt, men skaren hold akkurat til jeg var oppe, totalt 1:50 og forran skjema. Ned fra Vallanykjen og ned i Litledalen i fin snø før fellene måtte på igjen. Hadde planlagt å gå opp på ryggen på det laveste punktet der det var slakkest, men det såg fint ut å gå mer rett mot Nonshornet(Drivdalstind). Angret ikke på det da jeg kom opp og såg at eggen nedover var krevende, mens det var skiføre videre til topps.

Mot Nonshornet, Skarrabben og Blåbretind
Nedkjøring fra Vallanykjen

Tok av fellene og kjørte litt ned i vestsida for å unngå ryggen som var lite skivennlig. Videre mot Raudmolsegga var det enkelte bratte parti, men behold skia på hele vegen. Herfra mot Skarrabben er det normalt kliving og delvis taubruk sommerstid.

Ryggen fra Nonshornet mot Skarrabben
Majestetiske Råna i bakgrunnen

Med mye og stabil snø ble derfor ryggen videre overraskende enkel. Ca 70 hm under toppen var det likevel av med ski for første gang og frem med stegjern og økser. Noen små korte opptak frem mot toppen uten at jeg opplevde det som spesielt utsatt. Nådde dagens høyeste punkt, Skarrabben etter 4 timer og var litt foran skjema.

Bratteste delen av ryggen mot Skarrabben

Ned fra toppen viste jeg der var noen renner nordover som kunne kjøres, men ble fristet av å gå noen meter vestover før jeg tok på ski og ville prøve ned en bratt renneformasjon. Hadde heldigvis ei øks i beredskap som fort måtte brukes da det var hard skare under den uskyldige nysøen. Etter 10 hm flatet det ut og dagens beste skikjøring kunne nytes i knusktørr aprilsnø.

Nedkjøring fra Skarrabben

Krysset så i fremkant av Skarrabbvatnet og over noen gamle skred før jeg tok en etterlengtet rast. Jeg trodde fjella var fulle av skispor etter en fantastisk påske, men måtte helt ned under Storvasstinden for å finne spor av andre.

Oppstigning til Saudehornet til høyre brattkanten

Videre mot Saudehornet hadde jeg planlagt å gå østryggen med en markert hammer midt i. Men tanken på å baske i klissvåt snø i solsida gjorde at jeg heller gikk inn under toppen og fulgte den markerte snøflanken som også var snølagt da jeg var i området i juli 2016. Det er bratt og normalt skredutsatt, men slik jeg vurderte forholdene var det mer utsatt i bratte solsider enn i skyggesidene.

Mot Saudehornet

Etter uendelig mange kryssinger i løs snø som gav dårlig fellefeste var jeg oppe på ryggen. Kort spasertur til topps. Videre ut i østsida under ryggen og beholdt derfor skiene på forbi en liten topp. Herfra hadde jeg valget om å kjøre ned i vestsida eller ta av skia langs ryggen. Valgte det første, men burde nok kjørt enda lengde ned og inn under 1276 toppen enn jeg gjorde. Isteden bar jeg skia bratt opp mot ryggen igjen og fulgte den et stykke før siste biten til topps kunne gås på ski. Hadde nå brukt 6 timer og var foran skjema.

Mot Tungremtindane
Sørover mot Tungremtindane

Ned mot de to siste Tungremtindane gjorde jeg alt jeg kunne for å unngå flere høydemeter. Ble derfor noen bratte heng som ble forsert både med og uten ski, til dårlige stilkarakterer. Men kom meg trygt ned og rusla siste biten i SV sida før jeg kryssa gjennom ryggen og ut på østsida. Herfra lett til topps. Fortsatte videre bort til den siste og høyeste av Tungremtindane.

Tungremtindane mot Store Standal

Ned mot Riksheimdalen var føret helt ok, men det er jo en utrolig lang og kjedelig dal og jeg skjønner ikke at så mange går inn her vinterstid. Fra demninga på 350 moh var det også slutt på skiføret, så det ble ca 20 min på beina ned vegen. Herfra tok jeg taxi tilbake til start.

Oppsummert er dette en noe spesiell skitur, med svært mange utsatte rygger og lite bra skiterreng. Likevel en artig variant der det aller meste av turen ble gjort med ski på beina. Sikt og stabilt snødekke er uansett svært viktig.

Start date 18.04.2017 09:12
End date 18.04.2017 17:11

Fottur fra trandalssetra

Written by vegovs 19.07.2017 11:58

Hei, kjempeflott tur!

Vet du om det er mulig å gå opp til Skarrabben fra Trandsalssetra nå på sommeren? Har du anbefalinger til andre bestigninger fra Trandalssetra uten bruk av klatreutstyr? :)

Sv: Fottur fra trandalssetra

Written by knutio 19.07.2017 23:36

Tror du kan klyve opp på Skarrabben fra skaret mot Blåbretind, men er ikke sikker. Fra Trandalsetra er Blåbretind en flott tur, men det er bratt i toppen. Lurt å ha et tau i sekken.

Planlegging

Written by rbjerknes 10.05.2017 11:31

Halla. Fin tur!

Satt å kikket på samme ruta sommerstid med eventuell en overnatting oppe på en topp da. Skulle inn for å se etter bilder da jeg så at du hadde tatt eksakt samme ruta som jeg tenker. Artig lesing:)

Sv: Planlegging

Written by knutio 11.05.2017 21:41

Hvis du tar med Blåbretindane og evt Storevasstind/Tårnet blir dette en flott todagers. Da holder du deg i høyden hele turen. Ser frem til referat utpå sommeren.