Pudderpåske 2017 (14.04.2017)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Punkt på Grovabreen (1,633m) 14.04.2017
Grovabreen nordvest (1,587m) 14.04.2017

For en langfredag det ble i fjellheimen denne påska! :) Sindre og jeg hadde fått frie tøyler, og falt etter hvert ned på valget om å gå for Førde kommunes høyeste punkt og en kjent toppturtopp i Indre Sunnfjord. Vi var ikke de eneste på tur denne dagen, og dagen før hadde det vært nærmere 70 stk på fellestur med det lokale DNT-turlaget, da i tåke, regn og snø for det meste. Idag var det sol fra knallblå himmel og mengder med puddersnø som ventet på oss. Vi fulgte i de oppgåtte sporene oppover og innover, og rotet litt med navigeringen før vi klarte å finne turlagets beskrivelse og rutevalg. Veldig glad for det valget, da vi hadde en utrolig flott utsikt store deler av veien opp - og lot enda mer av puddersnøen i nedkjøringa få ligge urørt en liten stund til.

Vel oppe på platået, skjønte vi godt hvorfor de fleste velger å snu her. Vi var fortsatt innstilt på å bruke dagen og få oss en kommunetopp, så vi labbet i vei etter en annen med samme mål for dagen. Med vonde randosko og litt kald trekk skal jeg ikke skryte på meg at jeg klarte å nyte det flotte skuet mens jeg gikk, men vel fremme på toppunktet, var det bare å fryde seg; stilige topper, Jostedalsbreen og om ikke så mye fjord så iallfall noen vatn og en grønn dal. Vel verdt den ekstra labbinga!

Tok av feller her og forsøkte å skli over det andre toppartiet. Sindre fiksa det, jeg orka ikke en gang prøve med de hersens vonde randoskoa. Så det ble på med feller igjen, før vi etter hvert kunne sikte oss inn på nedkjøringa. Vanligvis er ikke det turens høydepunkt, men de øverste hengene med pudder til midt på leggen, var nok faktisk det idag. HELT RÅTT!!!

Føret holdt seg bra hele veien ned til skogen, mens der ble det ploging, skrensing, og særdeles ustilige alpintsvinger ned mot veien, og bittelitt skibæring helt til slutt. I Førde venta årets påskefiskemiddag (ingen Nina til å lage nydelig lammeskank til oss i år) og påskegodteri, etter noen minutter i kveldssola på verandaen først. Påskeferie er fint, altså!