Valsfjell (18.04.2017)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Melum kirke (32m)
Endpoint Melum Kirke (30m)
Ascents Valsfjell (258m) 18.04.2017 10:54

Melums dype skoger

Dattera skulle plutselig se på videregående skole i Ulefoss, så da fikk jeg lurt med meg Taxitheo (Rune Theodorsen) til å bli med å kjøre, og samtidig ta med seg en topp på veien! Lykke med nok en topptur <3

Valget falt på Valsfjell i Melum da dette ble på veien hjem. Lekte litt med tanken på å ta med oss to i samme slengen der oppe, men på grunn av at man visst må jobbe litt for å finansiere all denne fartinga til nær og fjern, så strakk ikke tida til før ettermiddagsskiftet begynte.

Parkerte ved Melum Kirke da det var merket privat vei videre, og hadde lest at grunneieren ikke var så glad i trafikk innover der. Starta med nedoverbakke, noe som aldri er spesielt kult med tanke på at det er oppover man vil gå på topptur! Alt man går nedover, må man jo gå oppover igjen for å komme til topps... Upåklagelig logikk og smertelig erfart nemlig ;) Tok etterhvert av fra veien og innover i skauen. Gikk ikke så lange tida før det ble bratt, brattere brattest, i noe som virket til å være en evighet og litt til! Kom til slutt til toppen av bakken, bare for å finne ut at det var bare en luretopp... Herfra gikk stien litt bortover, for deretter å gå nedover (erre mulig lissom). Kom til et utsiktspunkt også, forsåvidt den eneste utsikten vi så på den turen!

Rune nyter utsikten.

Herfra gikk det enda litt til nedover, før det brått ble bratt igjen. Kom til topps nok en gang, og endelig var det en postkasse å se! Ble ikke akkurat noen langvarig pause på toppen midt inni skogen, for det var kaldt og antydning til snø i lufta. Kvikklunsjen ble spart til bilturen hjemover for å si det sånn ;)

Valsfjell med postkasse.

Siden vi uansett ikke ville rekke to topper, bestemte vi oss for rundturen ned igjen. Forsåvidt glad for at vi ikke tok denne veien opp, for her var det faktisk enda brattere. Terrenget var egentlig ok å gå i, men den verste skråning nedover var dekket av barnåler og kongler så var litt sklient og ekkelt, men ingen brekte bein denna gangen heller! Og med så mye nedover og deretter flatt terreng, så kunne jeg jo skravle til Rune ble svett i ørene ;) Noen fordeler med sånne turer! Kan jo hende at han ikke er helt enig, men det får så være ;)

Likte denne toppen og rundturen svært godt egentlig. Koselig skautur, deilig underlag, bratt nok til at pulsen føyk godt oppover, og egentlig deilig vær, selv med både snø og at det var kaldt! Kan absolutt anbefales :) Og nok en topp på Skiens >100 pf liste kunne krysses av!