Drømmedag på Storfjellet. (17.04.2017)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Berill (120m)
Ascents Storfjellet (1,648m) 17.04.2017

- Fra Berill via Midtskaret.

Vi traff raskt på skiføre.

Dette er en tur som har stått på blokka i noen år. Snøfall i starten av påska førte til lav snøgrense, og med kjølig vær videre gjennom påskeuka burde det ligge til rette for denne nordvendte ruta. Vi var forøvrig på veg et par dager tidligere, men forskjellige omstendigheter førte da til at det heller blei en tur mot Taskedalstinden, Taskedalstinden - DNS. I ettertid skulle det vise seg å være et bra valg.
Dermed var det klart for et nytt forsøk 2. påskedag. Siden vi hadde annet program tidlig på kvelden kom vi oss tidlig avgårde fra Molde, og var klar til start fra Berill ved 9-tida. Det blei noen minutter med ski på sekken før vi traff på skiføre allerede i snaue 300 meters høgde på vegen opp til kraftverket oppe i dalen. Et dunlett nysnølag fra kvelden før ønskte oss velkommen, og med base fra tidligere i uka var det lettgått innover mot enden av vegen.
Ved endes av vegen konstaterte vi at snøsålen i terrenget ikke var allverden. Det var ikke så mange andre alternativer en stien innover mot Småholene å følge. Etter litt av og på over åpne bekker blei det lengre og lengre strekninger med fint skiføre innover, bare avbrutt av noen korte bærepartier. Neste utfordring var elva, iflg. kartet skulle stien krysse elva på et bortimot optimalt sted for vår tur. Heldigvis var brua inntakt. Prologen var fullført, og terrenget åpna seg i retning Midtskaret.............

Etterhvert åpna det seg litt og blei lengre partier med bra skiføre langs stien.
Brua var intakt.

Oppover fra elva var det god såle. Det var skygge oppe i første bratta, så var ikke så lett å se hvordan det så ut på avstand. Vi la sporet etter slakeste linje opp henget. Så fulgte ei flate før et nytt heng oppunder vestre Småholtindan. Oppe i Midtskaret dukka Storfjellet opp. Det blei ei matpause i sola før siste stigninga opp breen. Oppe under toppskavelen støtte vi på spor fra tidligere i påska. De så ut til å komme opp fra Meiadalen. Oppe på toppen blei det igjen ei pause mens vi nøyt utsikten.

Vi legger dalen bak oss og under oss.
Siste kneika mot Midtskaret.
Sol på breen. Greit å vite at vi skal ned igjen også..
Høgstolen.

Så gjensto bare nedturen som forsåvidt blei en opptur. En greit punktum for påska 2017.

Så fikk det heller være at vi måtte avslutte med 15 minutter med skia på sekken.