Ljosvollsvarden (16.04.2017)

Written by geirmy (Geir Myklebust) GSM

Start point Slåtthaugvegen (57m)
Characteristic Jogging
Ascents Ljosvollsvarden (301m) 16.04.2017 21:12

Med sol og blå himmel var det ikke vanskelig å bestemme seg for en kveldstur. Ljosvollsvarden så ut til å være en fin topp. Fra Slåtthaug bar det ned på E39. Det ble et stykke langs veien, men det er fin gangvei der. I 2022 blir det trolig mye mindre trafikk langs E39, når den nye veien er ferdig.

Etter en lang motbakke flater veien ut og det er skiltet mot Ljosvollsvarden. Her er det meget bratt bilvei i starten, før en bratt sti fortsetter. I starten er det fin sti, merket med røde treklosser i trærne. Oppe på flatene dreier stien sørøstover. Herfra til toppen var stien veldig gjørmete og våt, så det ble gåing. Etter 40 minutter når jeg toppen, der det er en fin varde. Det er et stort hogstfelt øst for toppen. Ca. 30 meter sør for toppen er det fin utsikt nordøstover.

Ljosvollsvarden
Nordøstover fra Ljosvollsvarden. Sveningen til høyre.

Det begynte å bli mørkt, siden klokka var kvart over ni om kvelden. Jeg fulgte sti sørvestover fra toppen. Det ble skikkelig mørkt inne i skogen etter hvert. Med bratt, glatt og gjørmete sti tok jeg det rolig. Jeg fant greit stien ned til boligfeltet i Vallalia. Derfra gikk det raskt ned til E39 og videre hjem igjen.