Gnistrende vintersol ved Gomobu - Valdres (07.02.2010)  5

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Gomobu (960m)
Endpoint Gomobu (960m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Saukollen (1,050m) 07.02.2010 12:35
Visits of other PBEs Gomobu p-plass (960m) 07.02.2010 11:42

Andre dag hos Linn Therese og Morten i Valdres vartet opp med vintervær fra øverste hylle. Det var soleklart at vi måtte ta med Linn Therese og Julie opp på snaufjellet på en sånn dag. Morten anbefalte Gomobu. Kort kjøretur fra Skrautvål, fine løyper og nydelig utsikt i alle retninger etter bare en liten skitur fra parkeringsplassen. Dessuten var dette en noe mer ukjent del av Valdres for min del, som hadde Øystre Slidre som mitt andre hjem under oppveksten.

Vi parkerte ved Gomobu, og ruslet opp til Saukollen (1050), på toppen av skiheisen. Ikke lange turen på ski, men ypperlig for små barn, og mer skulle ikke til for å gjøre meg fornøyd heller. Vi nøt matpakke og drikke ved toppen under blå himmel og i strålende februarsol. Mange kjente og kjære topper kunne ses i det fjerne.

Retur samme vei, i slake og nesten sammenhengende nedoverbakker. Valdres på sitt beste!