Korsneset (15.04.2017)

Ascents Leirvågfjellet i Fana (153m) 15.04.2017 19:52
Veten i Fana (172m) 15.04.2017 20:07
Visits of other PBEs Korsneset p-plass (35m) 15.04.2017 19:52

Halvøya Korsneset helt sørvest i Bergen er lett tilgjengelig med bil. Fra parkeringsplassen i sør tar jeg skogsbilveien nordover. Det er mange tømmerlunner langs veien. Vestsiden av veien er behørig skiltet Fare skytefelt. Det gamle Korsnes fort ligger sør på Korsneset.

Etter en snau kilometer tar en sti av mot vest. Her er det ei klopp over en bekk, like ved skogsbilveien. Stien er lett å følge og er merket med røde treklosser i trærne.

Krokete furuer langs stien
Utsikt fra Veten nordover mot Bergen. Fra venstre ser vi Lyderhorn, Damsgårdsfjellet og Løvstakken

Etter et kvarters tid er jeg på toppen av Veten. Det er to toppunkter, som vel er omtrent like høye. Fin utsikt i alle retninger. Planen er å bestige Leirvågfjellet også. Etter noen minutter er jeg tilbake på skogsbilveien. Denne følges et lite stykke nordover, til en liten bakketopp. Her tar jeg av østover og sikter meg inn på nordryggen til toppen. Det viser seg å være en fordel å gå et stykke mot nord før man går opp på selve ryggen.

Toppen til venstre er Leirvågfjellet. Mye tømmerhogst i området.

Fin utsikt fra denne toppen også. Mobiltelefonen var tom for batteri, så intet bilde fra denne toppen. Fra skogsbilveien tar det et kvarters tid til toppen. Tilbake samme vei, men jeg holder litt mer rett vestover ned på skogsbilveien. Litt kronglete terreng på grunn av hogsten, men ellers fint turterreng.