Høgruta, Dag 5 (14.04.2017)

Written by cskollevold (Christian Skollevold)

Ascents Storebjørn (2,222m) 14.04.2017

Påska 2017, gikk Høgruta i Jotunheimen sammen med Pekka og Ane.

Siste dag på Høgruta, og tremannsgjengen vi hadde gått med dagen før stod tidlig opp for å dra til Storebjørn, gå gjennom Bjørneskaret og kjøre ned Storbrean for å ta taxi derfra tilbake til Otta togstasjon. Vi hadde bedre tid, og bestemte oss for å ta lang frokost og fullføre Høgruta som den er beskrevet ned til Krossbu.

Alle dagene tidligere hadde vi stort sett bare vært folk på Høgruta som besteg toppene vi gjorde, og forandringen til å plutselig gå til Storebjørn fra Leirvassbu sammen med flere hundre andre var slående. Samtidig var det deilig å avslutte turen på en rolig måte, og fra toppen av Storebjørn kan man se tilbake på nedkjøringen mot Leivassbu fra kvelden før. Vi hadde en lang lunsj i toppen av Bjørneskaret og skled til slutt nedover mot Krossbu. Akkurat denne nedkjøringen var egentlig fjellskiterreng, og dersom man ikke drar til Krossbu for middagen sin skyld så kan det være lurere å ta Storbrean ned til parkeringen til Leirvassbu i stedet (siden denne nedkjøringen er mye finere).

Middagen på Krossbu smakte uansett veldig bra, og vi tok taxi til Lom og nattbuss tilbake til Oslo, sivilisasjon og dagligliv. Turen i seg selv er uansett fantastisk og kan virkelig anbefales til alle som vil ha en litt større skitur i Norge!