Store Langdalstinden (15.04.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Djupen
Ascents Store Langdalstinden (1,580m) 15.04.2017

Fjerde dag på tur denne påsken ble tilbrakt på Guhkkesgaisa i lag med Elise og Petter. Elise har lenge hatt et ønske om å gå en tur til Guhkkesgaisa som etter min mening er en av Lyngens fineste skitopper (utfra min noe begrenset erfaring med skiturer i Lyngen) og det virket som om været skulle fortsette å være like bra som det hadde vært dagene i forveien. Så da ble det laget en plan om å gå en tur dit denne lørdagen. Jeg følte meg ikke i helt topp form lenger etter nesten 5500hm ila de siste tre dagene, så jeg var veldig spent på om jeg skulle klare å holde følge med mine raske turkompiser i dag. Med tanke på snøforholdene vi hadde opplevd så langt denne påsken ble det nok en dag med sein avgang. Vi bestemte oss for å kjøre ca. kl.10 fra Tromsø, så vi var kommet i gang med turen nesten halv tolv etter å ha kjørt til enden av veien ved Djupen i Lakselvdalen.

De første par kilometer innover Rypdalen var lettgått og det var en fin temperatur å gå i. Vi kom oss etter hvert opp til starten av den første ordentlige motbakke opp fra Langdalen etter en time kanskje (?) på raskt føre (dvs hardt!) og jeg innså at skarejerna kom til å bli tatt i bruk nok en gang i dag. Stedvis var det litt sløsjsnø å gå på mens andre steder i denne bakken var det ganske polert og isete. Heldigvis traff vi et godt og slakt skispor å gå opp i, så resten av turen opp til ca.900moh ble ganske behagelig. Det var mye folk ut på tur i dag! Jeg hadde ikke skjønt at Guhkkesgaisa var et sååå populært fjell, men det var tydeligvis sånn. Etter en kort lunsjpause her begynte vi siste etappen opp mot toppen, først opp til breen og så opp den store, åpne bolla. Ski ble tatt på sekken etter hvert da det var såpass hardt føre uten spor at det ble mer tidkrevende å gå på ski enn å gå til fots. Bootingen gikk rimelig fort og da vi traff løsere og dypere snø ble skiene tatt på igjen. Jeg var nå rimelig sliten i beina og hadde fått en del smerte på ankelkulen pga å gå så mye på hardt føre med lette sko som er definitivt ikke like godt polstret som mine tunge skisko - så jeg gledet meg veldig til å være ferdig med oppturen og få kjøre ned igjen!

For første gang fikk jeg endelig sett litt av utsikten nordover fra toppen, men siden vi holdt litt avstand fra nordveggen pga fare for store skavler der, ble det ikke noe storslagen utsikt i denne retningen alikevel. Hadde det vært noe varmere på toppen, så hadde vi sikkert vært der en liten stund til, men det var fremdeles ganske kjølig og vi alle var rimelig klar for nedkjøringa etter kort tid der! Jeg skal ikke skryte om drømmeforhold på nedkjøringa, men det var til min store overraskelse ganske OK sløsjsnø å kjøre på i den sørvestvendte flanken ned mot Langdalen. Ellers var det en blanding av myk vindpakket snø og kartongsnø i bolla. Men det var nok en flott dag med upåklagelig påskevær og gode venner!

På tur innover Rypdalen
Brukryssing ved Langdalsporten
En flott spasertur ved siden av Langdalselva
Vi nærmer oss den første motbakke som starter på ca. 350moh
Utsikt vestover med Rasmustinden bak
Utsikt mot nordsiden av Durmålstinden (Spiidnegaisa)
Turen går videre mot breen
To stykker som gikk med ski på sekk også
Elise og Petter i full fart mot toppen
Elise og Petter i full fart mot toppen #2
Lagbilde på toppen
Elise takler vindpakka snø på nedkjøringa
Elise gir gass!
Klar for sløsjsnø!
Petter setter noen svinger i sløsjen