Juratind (15.04.2017)  6

Ascents Gjuratinden (1,712m) 15.04.2017 13:12
Sørvest for Nyheitinden (1,430m) 15.04.2017 16:28
Visits of other PBEs Rabben (163m) 15.04.2017 17:20

Anja (anla224 (Anja Lange)) er trolig en av de som forholdsmessig har vært på flest topper i Romsdalen, men færrest klassikere. Dette skyldes at hun har hatt gleden av å gå mye på tur med meg de siste årene der fokuset (kanskje litt for) ofte har vært på å komme meg på steder jeg ikke har vært på før. Anja har snakket og mast om å få til en tur til Juratind omtrent hver gang hun har vært hjemme på skiferie fra storbylivet i Oslo, og ettersom også Jon var kommet på Romsdalspåsketur, lot jeg guarden falle og inviterte til tur til Juratind. Kjersti skulle også være med, men ble dumpet i Grøvdalen da det viste seg at hun hadde glemt fellene sine (hun endte opp med å få låne feller på Aak Hotell og fikk seg en trøstetur på Blånebba).

Jeg hadde snakket med Roger Eidem som hadde vært på tur i området dagen før og fått en førerapport. De hadde snudd i de sørvendte rennene under toppen på grunn av stor solskredaktivitet. Vi var derfor forberedt på at det kunne bli bomtur for vår del også.

Været og føret var tilnærmet perfekt i dag også, slik det skulle vise seg å bli hele påska.
Juratind og den flotte nedkjøringa fra Gjurafjellet i bakgrunnen.
Nyheitindene og topp 1430 til høyre. Jeg gikk innom sistnevnte på vei ned igjen ettersom jeg ikke hadde vært der tidligere.
Juratind tar seg godt ut også fra Hoemskardet. Ble litt fotograferingsbonanza i finværet.
Jeg må vel innrømme at jeg aller helst skulle ha vært på Hoemtinden akkurat den dagen her, men den forsvinner vel ikke noe sted med det første...
Jon passerer under de overhengende skavlene opp rampen til ryggen mot Juratind. Han mente han gikk sine raskeste høydemeter for sesongen akkurat her.
Snøen i de sørvendte rennene var i dag stabil og ble aldri veldig påvirket av sola. Det var ingen skredaktivitet i dag, men vi skjønte for så vidt hvorfor Roger og co hadde snudd dagen før ettersom det var en del gamle solskred i området. Her krysser Jon og Anja den første renna.
Sporene fra dagen før stoppet ca 50 meter før man topper ut på eggen under selve toppinakkelen. Det ble derfor litt mer utfordrende og artig de siste metrene opp til toppen for meg som gikk først, ettersom jeg kun har vært her en gang tidligere på bart fjell.
Anja på de siste bratte metrene av renna.
Jon sikrer. Mye snø og ingenting synlig å sikre i før "diederet" like under toppen. Jeg gravde frem et lite riss for å sette ei sikring på slutten av den første skrårampen ettersom jeg var litt usikker på hvordan underlaget var videre oppover og for å unngå at et eventuelt fall skulle gå rett i standplassen. Hadde jeg visst hvor god snøen og isen var videre oppover hadde jeg nok droppet det.
Jon på de siste metrene klyving mot toppen. God stemning!
Anja endelig på Juratind!
Det kom mye folk etter oss mens vi var på toppen. Jon avtalte med det neste laget at de kunne benytte våre sikringer ettersom de kun hadde med tau til rapell og ingen sikringsmiddel, og var lite gira på å gå usikret når det var så mye snø og is. Dette medførte at vi ble sittende lenge på toppen. Det kom også flere andre lag bak og det dannet seg derfor kø. Rapelleringa tok også ekstra tid da vi rapellerte sammen med taulaget bak og de kun hadde en taubrems og måtte sende opp igjen den ene bremsen. Akkurat i dag gjorde ikke det så mye. Det var faktisk så varmt at jeg verken skiftet skjorte eller tok på meg primaloften de par timene i toppområdet. Det var også en god del folk som kun gikk på ski til ryggen under toppen. Sjelden vare med så mye folk på turene mine denne sesongen.