Signalkulen (Middagskollane) og Blåfjell (14.04.2017)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Blåfjell (462m) 14.04.2017
Signalkulen (522m) 14.04.2017
Visits of other PBEs Signalkulen utsiktspunkt (504m) 14.04.2017

Rundtur fra Solvika. Inn langs skogbilveien mot Galtetjern, opp via Ristingkollen. Var innom utsiktspunktet som er skiltet med det noe misvisende navnet "Signalkulen". Den egentlige Signalkulen ligger lengre oppe, i sørenden av Dragsjømyra, og er det høyeste punktet på toppen, her var jeg også oppom. Ikke noe utsikt fra selve toppunktet, men på høydedraget rett ved siden av er det grei utsikt. Muligens finnes det andre utsiktspunkt lengre ut mot den vestre kanten, må sjekkes ut en annen gang. Fulgte stiene videre ned mot Havretjern og runda vannet i retning Blåfjell. Fra dette område og inn langs Blåfjell, har det vært mye hogst de siste åra, og stiene preges fort av tettbevokst kvistkvasst og gress. Men så er vi heldige og har flinke folk som rydder for oss.

Fra oppstigningen til Middagskollane - utsikt mot Siljan
Utsiktspunktet "Signalkulen" - ikke å forveksle med toppunktet av samme navn.