Langfredag (14.04.2017)  5

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Endpoint Skjelvik (12m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Skjelviknubben (626m) 14.04.2017 16:20

Skulle bare opp på fjellet og nyte godværet. Denne gangen nådde jeg Skjelviknubben, håper det blir Bonden neste gang men da må jeg starte tidligere på dagen.

Der oppe ser vi Skjelviknubben, alltid kjekt å se målet. Man ser det ikke på bildet men 4 store havørner kretser rundt toppen - hva skjer der oppe?

Øverst i "Gångskardet" som egentlig heter Skjelvikskardet, ser man ned på Morsdalsvatnet.

I dalen på baksiden av Skjelviknubben har det rullet ned snø som har stanset nedenfor lia og ser slik ut. Mange hundre slike snøruller ligger nedenfor lia.

Rett frem her ligger fjellet "Bonden" på 720 moh. På sørsiden her har det rast ned litt snø så det er nok best å gå opp fra øst - den turen tas evnt en annen dag.

Hvis man ser nøye etter vil man midt på bildet se varden på Skjelviknubbens høyeste punkt som ligger på 626 moh. Til venstre for varden ser vi småtindene som stort sett er over 1000 moh. deriblant Gildeskåls høyeste fjell Memaurtinden som er 1332 moh. Til høyre for varden man Bjørnhatten som er 901 moh. Til høyre for denne ser man i retning Svartisen og et utall av flotte fjellturmuligheter.

Det er godt mulig at jeg kunne funnet en rettere og raskere rute til toppen enn det jeg har valgt. Jeg har imidlertid ikke hatt alle disse sidesprettene som ruta her viser. Hva som er årsaken vet jeg ikke, kanskje gps'n har latt seg påvirke av sterke anfall av fjellglede :-)