Lille Vikesaksa (14.04.2017)  6

Written by j_snorre GSM

Ascents Fløtatinden Sørøst (1,503m) 14.04.2017 14:35
Lille Vikesoksa (1,762m) 14.04.2017 16:27

Den lengste turen denne påska gikk til Lille Vikesaksa. Turfølget bestod i dag av Håkon, Jon, Marius, Kjersti, Anja og Ole. Det var i dag kommet litt nysnø helt ned til parkeringa, men det ble likevel skibæring nesten til tregrensa.

Fra vi tok på skia bestod føret av tørr, lett og stabil nysnø, og dette vedvarte hele turen.

Det var som alltid mye folk på vei til Fløtatind, og oppe på Saufjellet ble det splitt i gruppa da Ole, Håkon og Marius syntes det så litt i lengste laget ut bort til Vikesaksa. De fortsatte derfor rett frem mot Fløtatind etter matpausen, mens Anja, Kjersti Jon og jeg tok av mot Vikesaksa (som sees bakerst til venstre på bildet under).

Dagens første nedkjøring ned mot breen mellom Fløtatind og topp 1502 var egentlig ikke planlagt, men her hadde kartstudiet vært litt for dårlig. Vi klagde likevel ikke over 150 høydemeter halvbratt ekstra nedkjøring. Jeg valgte å kjøre en litt brattere variant enn de andre for å holde høyde, men sparte ikke noe på det når de andre ikke tok sjansen på å følge etter. Jeg kjørte derfor litt ned igjen til dit de andre kom ned for å tråkke spor opp igjen mot topp 1502.

Breitelnebba tv. og ryggen vi fulgte opp til Lille Vikesaksa th. Vestflanken vi kjørte ned sees til høyre for toppen. Bildet tatt fra topp 1502.
Bildet tatt fra topp 1502 mot Lille Vikesaksa. Herfra ned i skaret mot Lille Vikesaksa ble det også ca 150 fine høydemeter skikjøring.
Heller ikke på ryggen opp mot Lille Vikesaksa var snøen vindpåvirket, og vi kunne gå på ski hele veien bortsett fra de siste 40-50 bratte høydemetrene der skia ble tatt på sekken.
Besiktigelse av vestflanken fra toppen av Lille Vikesaksa. Hovedtoppen i bakgrunn. Vi hadde med en taustump og utstyr for å kunne ta oss trygt bort til hovedtoppen, men vi hadde brukt litt for lang tid til fortoppen, og valgte derfor å droppe å gå bortom selve Vikesaksa.
Jeg får sette førstespor ned vestflanken. En av sesongens flotteste nedkjøringer.
Anja slipper på (bilde tatt av Kjersti)
Vi har akkurat gått opp igjen et par hundre høydemeter til topp 1502 og besiktiger sporene våre i vestflanken (bilde tatt av Kjersti)

På bildet over (som er tatt av Kjersti) er vi klare for den siste nedkjøringa fra punkt 1301 på Saufjellet. Her var de fleste av oss noe slitne og litt næringstomme etter 400 høydemeter nydelig nedkjøring i østsida på topp 1502 og oppstigninga fra vannet på ca 1120 moh. Kjersti fikk oss imidlertid i form igjen da hun trakk opp 2 kvikklunsj, ei lefse og en appelsin fra det evigvarende matlageret sitt. Totalt sett en fantastisk dag i fjellet med ca 2300 høydemeter oppstigning som ga ca 2000 høydemeter skikjøring på perfekt føre.