Telemark til Geite (12.04.2017)  5

Written by steinarbe (Steinar)

Start point Leirvassbu (1,405m)
Endpoint Sletthamn vinterparkering (1,155m)
Ascents Geite (2,002m) 12.04.2017
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 12.04.2017
Sletthamn vinterparkering (1,170m) 12.04.2017

Siste dag i min påskeferie (onsdagen) skulle telemarkskiene endelig bli brukt. Turen skulle gå fra Leirvassbu til vinterparkeringen og Geite ble valgt som en fin topp å gå opp.

Vi gikk opp slakeste vei sørfra og delte turen med to andre grupper slik at vi totalt var ti stk. Det gikk greit opp, og det var passe bratt her. Fin snø å gå i gjorde at vi hadde godt feste så pusten var det eneste problemet. På bandet mellom Geite og Rundhøe ble skiene satt igjen, og vi møtte enda en gruppe som hadde kommet opp breen nordfra.

Veien opp til Geite er bratt og i hardere forhold vil både stegjern og øks være helt nødvendig. Vi gikk opp med øks i hånda, mest for støtte. Andre gikk opp helt greit uten. På vei ned var det greit å ha øksen tilgjengelig i tilfelle vi mistet fotfestet.

Turen ned fra bandet gikk over Storbrean i tildels fantastisk puddersnø.