Hjerttinden (12.04.2017)

Ascents Hjerttinden (1,381m) 12.04.2017
Hjerttindtuva (1,080m) 12.04.2017
Visits of other PBEs Bardufoss (80m) 12.04.2017

Etter gråværsdagen og nederlaget på Jiehkkevárri i går var vi klare for Hjerttinden i finvær i dag. Kjørte inn og parkerte ved Lynghaug. Vi spente på fjellskia og begynte å tusle innover i nylige oppgåtte randospor, noe som gjorde strekninga igjennom bjørkeskogen i løssnø vesentlig lettere. Over tregrensa hadde vinden fått lov til å herje og det var enkelte steder med litt lite snø. Dette ble vesentlig bedre da det begynte å flate ut. Før siste kneik opp mot Hjerttindtua tok vi en vurdering og fant ut at det var enklere å sette fra seg skia og ta beina fatt opp mot toppen. Blåste godt på toppen her! Fortsatte ned i skaret og begynte på kneika opp til Hjerttinden. Her var snøen hard så det hadde vært optimalt med stegjern! Som reserveløsning ble det brukt god tid til å ofre tæra for å sparke gode spor i snøen. Ble heldigvis løsere drøyt 150 høydemeter lenger opp. Var forsiktig med å ikke ende for langt øst langs eggen da mulighetene for noen reale skavler absolutt var til stedet. Her oppe var det sterk vind og snø i lufta. Snøen smelta i ansiktet og den kraftige vinden gjorde at jeg satt årsrekord i kaldhet i ansiktet. Ble et kort toppopphold før vi snudde og gikk ned igjen. I det harde partiet var det mye enklere ned en opp. Her var det bare å sette hælene først og la det stå til. Putta på skia igjen og seilte nedover. Fantastisk vær og en fantastisk nedkjøring i passe løssnø igjennom skogen. En helt knall tur!