Mislykket forsøk på Jiehkkevárri (11.04.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Holmbukttinden (1,666m) 11.04.2017
Jiehkkevárri (1,834m) 11.04.2017 not summited
Visits of other PBEs Indre Holmbukta P-plass (50m) 11.04.2017
Dårlig start! Yr med Gislefoss i spissen hadde lovet bedre vær en dette. Det var også meldt at det skulle bli bedre utover dagen, noe som gjorde at vi kom oss ut av bilen og ga det et forsøk!
Skiftende forhold oppover. Heldigvis har Vemund gått her før, uten det hadde vi nok snudd for lenge siden.
Tunge forhold gjorde at vi tok skia på ryggen i de bratteste partiene. Anbefaler rando opp og ned her, men man tager hva man haver.
Opp renna. Fra "11-steinen" til hit hadde vi gått med veldig varierende whiteout-forhold. Vurderte å snu, men akkurat da fikk vi "god" sikt og så veien videre opp klart.
Velfortjent pause etter at de verste høydemeterne var unnagjort.
Kunne virke som tåka lå nede i dalen og at vi nå var over det verste. Ting så litt mer positivt ut her
Hadde for lengst lagt vekk planen om travers, men kanskje kunne vi nå toppen og snu? Det viste seg at tåka lå bra på andre sida også. Jiehkkevárri her sett fra Holmbukttinden i en god periode. At det ikke skulle bli fylkestoppbesøk i dag hadde vel egentlig ligget i lufta siden vi gikk ut av bilen, men man vet aldri hvordan været utvikler seg. Vi kjente også at det hadde gått mye krefter med opp i tungt føre, klokka begynte å bli mye og det var en god del igjen til toppen. Etter en lengre tenkepause/se om forholda blei bedre valgte vi til slutt å snu her mens leken fortsatt var god.
Ned i tåkehavet. Alt i alt en kjempetur i fantastisk natur(av det vi fikk se), selv om hovedmålet ikke ble nådd. Denne skal jeg ha revansj på!