Omnfjellvarden, høyest i Orkanger (12.04.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Hundså bru (360m)
Endpoint Hundså bru (360m)
Ascents Omnfjellvarden (846m) 12.04.2017 15:36

Ove hadde allerede tatt denne turen tidlig på dag mens Vinjar og jeg koste oss som campingturister ved Valsøytunet camping. I tolvtida satte vi kursen mot Orkanger og stoppet på Hundså bru hvor en snill hytteeier som var sjefen selv for området hadde latt oss parkere på oppmerket plass. Byttet bil med Ove som tok med seg Vinjar og kjørte videre til Orkanger. Da var det bare å spenne på seg skia og labbe seg innover skutersporet i retning Omnfjellvarden. Angret på at vi ikke hadde tatt med Vinjar i pulken på denne turen... Meget glissent med snø i hele området men spsielt i første delen hvor man var mer nedpå lyngen enn snøen i lange tider. Det var mye folk på vei ned fra toppen, tydelig en poppistur for hyttefolk :-)

Sur vind på toppen så det ble ingen lang pause. Kjørte ned en litt mer strak linje fra toppen hvor det var fin snø og jeg fikk muligheten til å ta noen telemarksvinger. Returen ut igjen det slake partiet igjen bar som vanlig preg av meget dårlig glida ski uten feste siden jeg hadde tatt av kortfellene på toppen :-) En fin tur i flott påskevær tross det noe slake terrenget :-)

Passering av demninga ved øvre Hundsåvatnet
Fin utsikt mot sør fra toppen
Litt slakere terreng nordover
Toppselfie i sur og kald vind
Fine snøforhold der snøen var tilstede
litt smått med snø over myrene til parkeringen ... ;-)