I vinjevegen pluss en Opplending (11.04.2017)

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Stripfjellet (1,152m) 11.04.2017 13:53
Imsoskampen (1,035m) 11.04.2017 13:53
Langvola (1,112m) 11.04.2017 16:49
Famphøgdene (1,320m) 11.04.2017 20:03

Jeg hadde planlagt å dra sjøl en tur ved Vinjevegen. Spurte tilfeldig Asbjørn om han hadde lyst til å være med. Og det hadde han.
VI startet ved Tryvang. Startet ikke sånn grytidlig fra Elverum. Men helt grei. Det blåste en del, så det var litt surt i lufta. Da vi kom opp, så var vi overrasket over hvor lite snø det egentlig var så høyt oppe. Så vi tok bena fatt det første stykket inn til vannet. Først da var det snø nok til å gå på ski.
Vi valgte å ta den lengste etappen først. Var litt mer motiverende. Vi måtte kjøre litt sikksakk pga alle barflekka som var rundt om. Men det gikk på et hvis. Jeg hadde feller på mye av veien, mens Asbjørn smurte og smurte. Han hadde aldri smurt så mye ¨på en og samme skitur som han hadde gjort denne dagen.
Rett i underkant av Stripfjellet, så satte vi igjen skiene og gikk opp på bena. Var tørt på toppene.
Det samme gjorde vi på Imsoskampen. Satte igjen skiene rett under toppen og gikk opp. Mellom toppene gikk det radig unna og greit. Måtte bare passe på å ikke kjøre på noen barflekker.
Etter Imsoskampen tok vi retning sætra som lå mellom toppen og Langvola. Helt tilfeldig så vi et menneske der. Noe vi egentlig ikke hadde regnet med.
Stoppet å pratet med han et lite øyeblikk. Han var bare på skitur slik som oss.
Etter å pratet litt så strøk vi nærmere Langvola da vi ikke fant en grei bålplass ved sætra.
Rett før vi skulle gå oppover tok vi en rast og grillet pølser og kokte kaffe.
Langvola satte vi også igjen skiene litt nedenfor, og gikk opp. Snøen opp her var mer røti, så vi gikk litt mer gjennom snøen. Mulig fordi det var senere på dagen.
Tok en noen bilder på toppen. La også inn toppbilde på peakbooksiden. Den var tom så jeg.
Så var det opp mot siste høydedrag. Opp 400 høydemeter. Den ble drug, men var godt å slite litt. Siden vi skulle over og ned, så satte vi ikke igjen skiene. Dem ble med.
Endelig oppe så ble det en liten rast.
Var deilig å komme opp. Ned igjen ble det litt sikksakkkjøring før vi måtte gå litt igjen.
Men utrolig nok klarte vi etter hvert å finne snøflekker videre nedover, så skiene ble tatt på og bortover bar det. Vi klarte å tyne ut snøflekkene helt bort til bilene faktisk.
En god dag med 23,1 km. Takk for turen Asbjørn

Uten feller så ble det mye smøring på skaran