Skjeltrene i Valdres (09.04.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Ascents Skjeltrene (1,393m) 09.04.2017
Skjeltrene trig. pkt. (1,387m) 09.04.2017

Valdrestopp

Skjeltrene

Etter en siste eksamensinnlevering var jeg nå ferdig med journalistikkstudiene. Ikke hvert år man kan ta sommerferie 07. April. Nå hadde jeg dratt opp på hytten på Tyin for å feire deler av påsken med familie. Etter en god del turer på rando, var det på tide å få brukt fjellskiene igjen. Hadde kjøpt nye skistøvler som jeg måtte gå inn. Tenkte derfor en rolig rundtur over Skjeltrene, Sletterustvatnet SØ og Svarteknippa.

Kjørte inn til Grønlistølen hvor jeg parkerte. Jeg var mildt sagt skuffet over snøforholdene her i Sør-Norge. Dette er det tristeste jeg har opplevd i april noensinne. Det er ergerlig å dra fra de supergode forholdene i Nord-Norge. Jaja. Jeg tok på kortfellene og labbet oppover i den tunge og våte sørpen, også kalt snø. gikk litt sikksakk mellom trærne. På flaten lenger oppe fant jeg et egnet sted å krysse elven, Grøna. Merket at det var nye støvler. De var pinnestive og lot seg såvidt bøye i vristen.

Det var litt bratte og skredutsatte flanker opp til Skjeltrene. Dette gjorde at jeg måtte gå et stykke mot nord før jeg kunne runde oppover mot vest. I bakkene kjente jeg at gnagsårene meldte sin ankomst i hælene. Det tok ikke lang tid før dette ble et irritasjonsmoment som ikke nyttet å skyve ut av hodet. Siste del av oppstigningen mot toppen gikk jeg med sammenbitte tenner og anspente lår og legger for å døyve smerten. Jeg hadde jo selvsagt ikke tatt høyde for dette. Gnagsårplastre hadde jeg ikke med. Jeg droppet de to neste toppene. Tok heller en niste i solen på Skjeltrene. Hadde funnet en liten leplass. Det blåste ganske heftig nå også.

Beholdt fellene på helt til jeg var nede ved tregrensen igjen. Skulle aldri tatt dem av. Nedkjøringen mellom trærne kan mildt sagt dra til helvete. Sank til lårene noen steder og hadde null kontroll i svingene. Gikk to ganger så heftig på trynet. Det er ikke rart. Prøv å regulere farten og du stuper fremover. Ikke akkurat en drømmedag på tur, men ut i solen kom jeg.

Start date 09.04.2017 14:47
End date 09.04.2017 17:00

Ja,

Written by Olepetter 11.04.2017 08:46

du skulle nok holdt deg til snøen i nord. Har lest mer entusiastiske turrapporter fra deg, ja... :)