Orreleik på Skrim og Lindumvarden (09.04.2017)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Åsland p-lomme (115m)
Endpoint Samme (115m)
Characteristic Expedition
Ascents Lindumvarden (605m) 09.04.2017
Visits of other PBEs Åsland p-lomme (115m) 09.04.2017

Var sliten etter ei hard uke på jobb men ble frista til å bli med på orreleik på Skrim med Tommy og Fredrik. Demed var det bare å finne fram det gamle tunge pop up -kamuflasjeteltet (dog house) som har stått og stura nede i boden siden jeg solgte den suverene (savner den litt serru) lyssterke 300 mm f/2,8 telelinsa. En 100 mm f/ 2,8 ble med istedenfor. Ikke akkurat mye å skryte av på orreleik men duger til miljøbilder, og er dessuten super til landskapsbilder og makro mm.

Orreleik

Med gamle minner fra tidligere orreleiker dro jeg avgårde fra Sandefjord ved lunsj på lørdag.

Orreleikminner fra arkivet

Parkerte ved Ravalsjø parkering og dro på meg en særdeles tung storsekk med dog hous'et hengende og slenge bakpå sekken. Gikk greit innover på skiløypa i bare fjellskoa.
Utafor løypa var det noget annerledes. Mye snø å tråkke igjennom til tider, men greit fram uten truger.
Møtte Tommy og Fredrik ved leiken. De hadde vært her en natt allerede og kunne rapportere om et tosifret antall haner og noen høner nedpå i de tidlige morgentimer.
Etter et par kopper kaffe og litt rigging ble en liten rundtur i området. Mye beverspor å skue.
Ble også noen makrobilder på turen:

Orrfuglfjær i svarthvitt
Lav (usikker på art) i svarthvitt

Tilbake til leiren ble det bålfyring og pølsegrilling under fullmånen.
Duetrostens knatring kunne høres i kvelden, noen kanadagjess ropte rastløst nede ifra elva, en perleugle hukret kort borte ifra gammelskogen i natta. Mye god stemning og latter rundt tyrivedbålet denne kvelden.

Bålstemning i nattas mulm og mørke

Våknet tidlig av velkjent tjoing og buldring ute ifra myra i tussmørket. Showet var igang. Kikket forsiktig ut av luka og myra mysset med haner. Tipper tilsammen rundt tjue haner og to høner var på myra denne aprilmorgenen. Mye action utpå der, men savnet det spesielle morgenlyset over myra etterhvert som sola tuslet forsiktig over Skrimfjella. Det begynte bra men eskalerte aldri da skyene tok over herredømmet relativt kjapt. Uansett var det godt å være tilbake på orremyra igjen for å bevitne vårens helige skuespill. Må vel på tiurleik igjen også nå :-)

Et lite utsnitt fra orreleiken

Tilsammen ble det tilbakelagt snaue 11 km og 165 oppstigningsmeter. Minusgrader om natta.
Legger ikke ut spor da denne leiken tilsynelatende ikke er kjent.

Lindumvarden

Etter frokost og godtgjørende morgenkaffe tuslet vi tilbake til bilen.
Jeg og Tommy bestemte oss for en tur til Lindumvarden. Parkerte på Åsland p-lomme og fulgte sti oppunder den massive stupveggen i utrolig flott gammelskog. Virkelig flott område!
Fant etterhvert en mulighet til å komme oss opp et bratt og urete skar. Vel oppe på toppen av skaret braket en gedigen tiur ut på kort hold. Flott skue der den kastet seg ut for stupveggen og seilte rolig over landskapet der nede! Vi støkka også flere orrfugl på vår vei opp til varden. Utrolig flott utsikt til snølagte Norefjell, Blefjell, Gaustatoppen og Brattefjell-Vindeggen.
Pause ved toppen.
Tilbake via Fjellkleiv et passe bratt skar og ned til sti som vi fulgte tilbake til bilen.
GPS-data fra turen: 6,6 km - 528 oppstigningsmeter - 2t 20 min

Orreleik

Written by otto 10.04.2017 08:12

Bildene dine fortjener i hvertfall en sekser..

Sv: Orreleik

Written by RolFoto 10.04.2017 19:49

Takk for det Otto!

Man prøver jo så godt man kan å få til noen bilder av en viss kvalitet på turene sine, så det er hyggelig å høre :-)