Hauduken via Loftdalen (09.04.2017)  4

Hauduken Nord (1,719m) 09.04.2017 13:22
Svartevasstinden S1 (1,619m) 09.04.2017 13:49
Svartevasstinden (1,635m) 09.04.2017 14:03

Jeg hadde egentlig tenkt å gå Hauduken-toppene fra Hoemsbu, men fikk et innfall om å prøve via Loftdalen. Loftdalen er ei åpenbar terrengfelle med store fonner som kommer deisende ned rennene fra Gjurafjellet og Gjuratind. Ettersom det begynner å bli lite snø i fjellet og det hadde gått mange store skred i begynnelsen av nåværende mildværsperiode, håpte jeg at det meste allerede hadde rast ut av den mest ustabile snøen. Jeg var likevel forberedt på å snu hvis det skulle vise seg at det var stor skredaktivitet eller fortsatt lå mye snø opp mot Gjuratindmassivet.

Stien opp Søredalen og Loftdalen er fin, og en tur opp her når det er blitt bart opp til Haudukvatnene anbefales. I dag var det bart opp til 450 moh. Herfra gikk jeg litt lengre vest enn stien da det var mindre snø her. Skia kunne da forbli på sekken til over 700 moh. Grei skuring innover dalen og opp til Hauduken, selv om gårsdagens turer kjentes godt i beina og tempoet ikke ble det største. Ski på sekk siste 300 høydemeter da det er litt i bratteste laget for å gå på ski der. Turens høydepunkt ble skikjøring fra toppunktet og ned ei renne i sørvestsida. Holdt deretter høyden og skled bort i skaret sør for nordtoppen. Stabil og tørr fin snø over 1400 moh. Nedkjøringa fra den siste toppen ble ødelagt av ekstremt flatt lys. Avsluttet med en fin passasje ned Loftdalen delvis på gammel skredsnø som ga skikjøring til ca 450 moh.

Innover Søredalen. Apalholet bak.
Gamle skred i Loftdalen på ca 450 moh
Morgodalstindane
Rennene fra Gjurafjellet og sørvestflanken på Gjuratind
Fra toppen av Hauduken. Eggen mot nordtoppen midt i bildet.
Eggen mellom Hauduken-toppene sett fra nordtoppen
De to (på kartet) navnløse toppene nordvest for Hauduken med Juratind bak.
Hoemtinden
Tilbakeblikk mot de tre første Hauduken-toppene.