Tveitanipa og Brakstadfjellet (09.04.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vestbygdvegen P-lomme (35m)
Endpoint Samme (35m)
Ascents Tveitanipa (243m) 09.04.2017 14:53
Brakstadfjellet (318m) 09.04.2017 15:55
Visits of other PBEs Vestbygdvegen P-lomme (35m) 09.04.2017 14:09

Suppleringstur til Meland for å supplere den nye Opptur Bergen listen på PB. Gråvær og tåke i høyden - ikke en dag for de større utflukter. Parkering i "delt" busslomme i Vestbygdvegen P-lomme på Valde (eller Vollo?). Fulgte fin anleggsvei opp til en stor, kommunal vanntank for bygden. Gjennom en grind oppe på høyden mot Myrtveit til et veidele.

Parkeringslomme og busstopp i Vestbygdvegen
Vei/stidele på høyden over vanntanken. Brakstadfjellet mot venstre

Fortsatte veien rett frem ca. 100 m og tok så av på god og tydelig, men våt sti mot høyre oppover mot

Tveitanipa
Stien slynger seg fint oppover mot toppen, og passerer to steder flott oppmurte gamle, steingarder som det er så mange av i Nordhordland. Tilgrodd terreng med tett vegetasjon, så her hadde det ikke vært enkelt å ta seg frem uten sti. Toppen er en skikkelig markert "nipe" (ordet nipe trolig beslektet med norr. hnípa 'henge utover'; spiss fjelltopp, framlutende bergspiss med bratt side) med varde og turkasse på en knaus litt innenfor en mer langstrakt rygg med omtrent samme høyde. Koordinatene for toppen var tidligere plasser på ryggen, men er nå flyttet til varden ut fra visuell bedømmelse og detaljkart med 1m koter.

Flott steingard oppover mot Tveitanipa
Enda en flott steingard! Brakstadfjellet i bakgrunnen
Astrid på toppen av Tveitanipa i Meland
Fra Tveitanipa mot Brakstadfjellet
Fra en omtrent like høy knaus sør for toppen mot varden (opprinnelige PB-koordinater)

Brakstadfjellet
Astrid returnerte til bilen mens jeg tok meg en tur opp på det høyere og mer dominerende nabofjellet. Fulgte den gamle bygdevegen mot Sjurdal til merket sti går av mot venstre. Dette er en meget velbrukt og godt merket sti som går i veldig vått og myrete terreng. Ingen utsøkt fprnøyelse med joggesko denne dagen!

Varden på Brakstadfjellet
Innflygingsradaren på toppen

Varde på toppen på GPS 287730 6718766, litt forskjellig fra PB- koordinatene som er oppdatert slik at toppen nå ligger der den skal ut fra kart med 1m koter. Sur vind og sterkt begrenset utsikt på toppen. Var bortom en høyde litt vest for varden, og målte omtrent samme høyde her.
Ingen stor turopplevelse til Brakstadfjellet denne gangen, i motsetning til da vi var der i januar 2012!