Langlidalsheian og Våvasslifjellet. Alene. (08.04.2017)  3

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Langlidalen (387m)
Endpoint Våvatnet NV (279m)
Ascents Langlidalsheian (683m) 08.04.2017
Våvasslifjellet (631m) 08.04.2017

Etter en sen "palmelørdagsfrokost" reiset jeg vestover til Hemnekjølen for å prøve å ta et par Sør-Trøndertopper i gråværet. Fra parkeringsplassen bar jeg skiene en halv km før det ble nok snø for deretter å gå på noenlunde ordentlige forhold med feller under skia. En del vind og litt regn, men en trivelig tur. Fra parkeringsplassen kjørte jeg til nordvestenden av Våvatnet, tok skia på nakken og håpet på snø litt høyere opp. Fikk en fin oversikt over forholdene videre når jeg kom opp på ryggen før det bikket litt ned mot Sætergardstjørna og det så ikke ut til å være snø i det hele tatt videre. Satte igjen skia og trasket videre i fjellskiskoene. Det var helt greit det, selv om de var litt tunge. Det var mye vind på toppen her også. Småjogget nedover igjen og fant greit igjen skia mine oppe på ryggen.

Måtte jogge litt raskt nedover da det begynte å bli litt sent for å rekke å få kjøpt øl til konas lammesteikmiddagen som vi skulle ha sammen med en del andre gjester; Fem på seks var jeg i kassa på Rema på Orkanger og velvilligheten til slike lørdagsturer var vedlikeholdt

Fin varde på med skilt på Langlivssheian.
Langlidalsheian. Blankskurt fjell på toppene i denne delen av Sør-Trøndelag. 10 000 år har det tatt å etablere dette vegetasjonsdekket!
Våren har kommet nå til Trøndelag. Flere åpne bekker og litt vanskelig å gå på ski.
Og vips.... så var denne skisesongen over.
Våvasslifjellet. Som nevnt tidligere: Det er fargefattige fjell i dette været og på denne årstiden.