Puttekollen i Begnadalen - fottursesongen har starta her (08.04.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Puttekollen (509m) 08.04.2017
Visits of other PBEs Utsiktspunkt Puttekøllen (480m) 08.04.2017
Her kommer automatbommen, tenker jeg.

Overskyet og vind i høyden i dag, gjorde at vi valgte en skogstopp i dag. Parkerte ved bomveien, der det fortsatt koster 40 kr, men vi så fundamenter klare for en automatbom her. Da går nok prisen opp også. Tok syklene fatt, og Larspet (Lars-Petter Andersen) fikk opp pulsen da han ikke hadde el-sykkel slik som jeg...
Etter 750 m tok vi av på en mindre skogsvei, som det var litt is på, men dette skapte ingen problemer. (En bil uten 4WD hadde slitt under slike forhold.)

Klare for stien opp.

Det var hogd en del oppi lia rundt stien, men denne var fortsatt tydelig og fin, og bar preg av noe bruk gjennom vinteren. Det gjorde også toppboka i grønn kasse nær høyeste punkt. Fin utsikt over Begnadalen:

Gapahuken nær toppen er snart bare skrammel, og kan vurderes fjernet som PBE i alle fall.
Et skilt pekte mot sør og det sto "Utsiktpunkt 500 m". Vi gikk videre sørover toppen, for å utforske Utsiktspunkt Puttekøllen, men stien ledet ikke hit. Den sendte på et flott punkt 80 m SV for PBEet. Dette er 350 m sør for toppen.

Lars-Petter klatret ned til et enda mer luftig punkt, der det var et stup med SUG i, i følge ham.
Over mot Mauruskollen og Linskardberget, som vi besøkte seinere på dagen.
Det var bra med tørr ved i området, og sønnen fikk utfordring å klare å gjøre opp bål med bare en fyrstikk. Det gikk svært så enkelt.

Vi gikk bort/opp til Utsiktspunkt Puttekøllen, men dette var ikke så godt. Ingen sti hit heller - bør flyttes!

Den vesle bålfyringa ga lyst på mer, og vi bestemte oss for å kjøre til Nes i Ådal og handle grillpølser, og grille på en av toppene i nærheten.

Puttekollen og sørstupet sett sørfra noe seinere på ettermiddagen.