Eldsfjellveten og Eldsfjellet (08.04.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Skurtveit (50m)
Endpoint Skjelangervegen øst for toppen (54m)
Ascents Eldsfjellveten (294m) 08.04.2017 14:20
Eldsfjellet (324m) 08.04.2017 15:20
Visits of other PBEs Eldsfjellet p-lomme (53m) 08.04.2017 16:10

Etter en kort og grei tur til Storafjellet lenger nord på Meland var neste primære mål Eldsfjellveten på Opptur Bergen listen, og muligens en gjenvisitt på kommunetoppen i Meland - Eldsfjellet som vi besøkte i januar 2010.
Etter litt frem og tilbake, bestemte vi oss for å starte turen fra Skurtveit på sørsiden av toppen. Vi fulgte stadig smalere og dårligere vei forbi bolighus og tett inntil en driftbygning på en gård til veien stoppet ved et lokalt vannverk for bygden. Her var det plass å snu og å parkere 1-2 biler. I følge en lokalkjent vi traff senere er det ikke vanlig - og kanskje heller ikke tillatt - å kjøre inn denne gårdsveien! Det vanlige er å parkere ved et poskassestativ på Skurtveit ca. 500 m lenger mot SØ! Dette var vi uskyldig uvitende om, og vi så heller ingen skilt med innkjøring forbudt.

Turstart ved Vassverket på Skurtveit
Avsluttet turen på østsiden av fjellet nær motorcrossbanen

Eldsfjellveten
Vi gikk opp en traktorveg til sørenden av drikkevannskilden Storatjørnet. Her er det et stidele - Eldsfjellet mot høyre og Veten der vi skulle mot venstre. Tydelig og grei sti med moderat stigning opp mot et bratt parti mellom 120 og 180 m nord for Storatjørna. Her går stien over i en steinur og et lite bekkefar som bød på lett klyving enkelte steder. Så flatet terrenget ut og det var lettgått nordover mot et lite vann med det meget betegnende navnet Trippesteintjørna!

Bratt opp fra Storatjørna!
Astrid tripper avgårde på steinene i Trippesteintjørna

Ved NØ-siden av tjørna er det et stidele (GPS 282926 6722905 225 moh). Vi fulgte sti mot venstre (VNV) oppover mot Veten. På toppen var det dessverre nokså mye tåke, men den svære varden - over 2 m høy - var synlig på lang avstand. GPS ved varden 282649 6723207. Postkasse og turbok der vi skrev oss inn.
Opprinnelige PB-koordinater var plassert i et trigpunkt ca. 40 m SV for varden på et klart lavere sted enn ved varden. Der er det også et gammelt skur og en mast som har vært brukt til telekommunikasjon. Koordinatene flyttes til varden der høyden lest ut fra detaljkart er 294 m (4 m høyere enn på trig-punktet).

Imponerende varde på Eldsfjellveten. Skuret der trig-merket står på et lavere sted i bakgrunnen

Eldsfjellet
Tilbake til stidelet bestemte vi oss raskt for å fortsette turen til Eldsfjellet, ikke minst for finne en annen rute ned igjen og forhåpentligvis unngå den bratte uren vi hadde gått opp. Fulgte god sti i småkupert terreng østover mot toppen. Økende tåke dess høyere opp vi kom, og på toppen ble sikten temmelig dårlig - anslagsvis 20-30 m. Varde og trig-stang på GPS 283807 6723012 nesten identisk med Kartverkets høyeste punkt "fot bolt" i trig-merket. PB-koordinatene justeres slik at de stemmer med Kartverkets.

Tåke på Eldsfjellet

Planen var nå å finne stien ned langs sørsiden av fjellet tilbake til Skurtveit, men tåken vanskeliggjorde navigeringen. Først gikk vi et stykke i feil retning mot NØ langs en svak sti før vi innså at dette bar feil vei. Tilbake til varden, og der traff vi en meget hyggelig ung dame ved navn Britt Lise som akkurat var kommet opp den vanlige stien fra østsiden. Hun var lokalkjent i området og bodde på Skurtveit. Vi fikk råd om veivalg fra Britt Lise, som fortalte at stien ned til Skurtveit ikke var spesielt godt merket, og kunne være vanskelig å følge. Tåken gjorde det jo ikke bedre. Dessuten var batteriene på GPS-en i ferd med å dabbe ut.
Det ble derfor til at vi slo følge med Britt Lise ned den gode stien på østsiden av fjellet til Eldsfjellet p-lomme. Derfra kjørte vi med henne tilbake til Skurtveit og gikk inn til der vi hadde parkert bilen. Tusen takk for hyggelig turfølge, og for at du ga deg tid til å vente på oss nedover, Brit Lise!