Storafjellet (08.04.2017)

Endpoint Samme (35m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storafjellet (90m) 08.04.2017 12:04

Brukbare værmeldinger for Bergensområdet denne lørdagen. Astrid og jeg dro nordover til nabokommunen Meland for å besøke noen nye topper på Opptur Bergen listen. Vi kjørte først ut til Skjelanger med planer om å besøke det nedlagte Skjelanger fyr og Skjelanger fort. Men der møtte vi stengt port og piggtrådgjerde med strengt Adgang Forbudt skilt, til tross for at så godt som all aktivitet fra Forsvarets side nå er nedlagt. Neste mål for dagen var

Storafjellet i Meland
Returnerte til Husebø på østsiden av Storafjellet der vi fikk grei forklaring på adkomst til fjellet. Kjørte opp en gårdsvei som virket stadig mer privat til den sluttet på et tun. Folk var hjemme, og vi spurte om lov til å parkerere. Damen i huset var meget hyggelig, og takket oss pent for at vi hadde spurt! På langt nær alle gjorde dette, sa hun! De hadde villsau på gården med noen aldeles nydelige, nyfødte svarte og hvite små lam som gikk omkring på tynne, ustøe bein!
Turen er godt merket. Først på en traktorveg gjennom to grinder før stien tar av opp mot høyre. Tydelig og fint ryddet og merket sti gjennom vått terreng til toppen som er et trig-punkt markert med stang og turbok. GPS som på PB 279852 6725662.
Selv om Storafjellet antagelig er et av de laveste Storfjellene i vårt langstrakte land, er det flott og vid utsikt i alle områder oppe fra toppen.