Veslesmeden, Storsmeden og Trolltinden (20.08.2016)

Written by henriklovold (Henrik Hillestad Løvold)

Ascents Storsmeden (2,016m) 20.08.2016
Trolltinden (2,018m) 20.08.2016
Nord for Trolltinden Sør (1,859m) 20.08.2016
Veslesmeden (2,015m) 20.08.2016
Visits of other PBEs Smedeggen 20.08.2016

Vi gikk avgårde klokken 9:00 fra parkeringsplassen på Spranget, og krysset Store Ula der Krokutbekken renner ut. Fulgte bekken oppover et stykke, før vi skrådde ut mot Svarthammeren. Derfra bort til stien fra Rondvassbu mot Veslesmeden.

Vel oppe på Veslesmeden tok vi en kort rast, og fortsatte så ned "trappetrinnene" mot smedtraversen. Da vi var nederst på bandet, lå oppstigningen mot Storsmeden foran oss og så bratt og skummel ut. Her har man to valg; man kan enten klatreklyve rett opp, eller ta ut til høyre. Høyre er mer utsatt på grunn av fare for utglidning og løst berg, men mindre bratt. Vi valgte høyre, over et flott galleri, og kravlet oss gjennom en kamin/dieder med mye løsmasser i bunnen. Her vil man ikke gli, for da ender man utfor stupet!

Da vi nådde Storsmeden var det tid for lunsj, og vi koste oss med matpakker. Turen ned vestryggen gikk lekende lett -- denne er klassifisert som klyving i Helgesen & Helgesen, men etter traversen var dette ingen sak.

Nede på passet mellom Storsmeden og Steet var klokken blitt 16. Tre av fem snudde nesen mot Kaldbekkbotn og Spranget, mens Mikael og jeg fortsatte opp mot Trolltinden. Perfekt dag med strålende vær -- etter fjorårets mislykkede forsøk på Trolltinden kunne ikke denne muligheten gå fra oss!

Vi fulgte ryggen opp til ca. 1850moh, og skrådde ut mot Trolltinden. Over en luftig, dog ikke meget utsatt, egg, og opp på punkt 1897. Deretter ned igjen, og egg-klyving inn mot toppen. Rett før det blir superbratt, skrådde vi ut mot venstre, og ned i de tre beryktede rennene. Dette gikk veldig greit på tørr stein. Det er løst, men går man med god avstand til hverandre er det ikke noe problem. Skrådde deretter opp, og nådde til slutt toppen rundt 18:00.

Så måtte turen gås tilbake igjen. Vi valgte nok ikke den beste veien; skrådde ned fra toppen for tidlig og ble gående i relativt bratt og løs ur et stykke før vi kom tilbake til rennene. Derfra fulgte vi samme rute tilbake, og ned til Spranget via Kaldbekkbotn.

En flott tur på en flott augustdag!