Kalve-, Runde- og Skarvemellen (07.04.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kalvemellen (1,132m) 07.04.2017
Rundemellen (1,344m) 07.04.2017
Skarvemellen (1,267m) 07.04.2017

Det ble bedre vær enn forventet i dag, mens vindvarselet slo til utpå dagen. Fint og fast på formiddagen - også utenfor skisporene.

Rundemellen dukker opp. Denne har stått på lista for vårens skiturer, og nå begynte det å haste...
Ganske bratt opp til Kalvemellen - med skiene på. Går nok ikke mange dagene til før man må ta beina fatt her.

Jeg ble først nå oppmerksom på østegga på Rundemellen, som så ut til å by på artig småklyving ved tørt føre. Må sjekkes ut i sommer.
Gikk på beina ned fra Kalvemellen mot vest, og tok sikte på fottur opp den tørre bratte sørflanken på Rundemellen. Dette viste seg ikke å være noe sjakktrekk, for det var mye løs ur og småkratt.
Utsikt fra Rundemellen:

Mot Jotunheimen.
Mot Skaget.

Nede ved skiene tok jeg en god rast i solhellinga, og ville ha med meg Skarvemellen også:

Vinden var nå økt betraktelig, og opp mot dagens siste topp måtte vindjakka på.

Satte igjen skiene, og tok egga til fots. Liker denne toppen, altså!
Tilbakeblikk på Rundemellen og sørflanken jeg hadde gått opp.

Var nå spent på turen tilbake til bilen, og nedi skogen møtte jeg hva jeg fryktet: Råtten snø. Det ble noe baksing før jeg nådde veien/skisporet, og fulgte det tilbake til bilen.

Flink du

Written by mortenh 07.04.2017 22:14

som får gjort så mye bra på en sånn fin dag. Den sørflanken tror jeg ikke er så vanlig å gå opp, men er ikke så overrasket over at det er du som presenterer slike rutevalg :-)

Sv: Flink du

Written by Olepetter 09.04.2017 09:35

Sørflanken var et dustete valg. Neste gang blir det østegga fra Turrsjøen - korteste rute.