Svarvestolåsen ... - Rømskog (06.04.2017)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fv21 SØ for Mortegropa (184m)
Endpoint Fv21 SØ for Mortegropa (184m)
Ascents Tukuseterhaget (266m) 06.04.2017 11:53
Svarvestolåsen (329m) 06.04.2017 12:19
Lysheia (326m) 06.04.2017 12:33

I et overskyet vær kjørte jeg fra Oslo mot Rømskog. Det var meldt noe lett regn nord for Oslo, og siden jeg skulle befinne meg så vidt sør for Oslo, krysset jeg fingrene for at det stemte. Noen smådrypp skulle jeg uansett tåle.

Jeg ville starte gåturen fra N/NØ, der det tar av en skogsbilvei like sørøst for Mortegropa. Denne veien er stengt med bom på brua over Gropelva. Greit å parkere i avkjøringen fra Fv21 (Storveien) hvis man setter bilen helt ut mot den ene siden.

Brua over Gropelva med den låste bommen. Bilen ses lengre bak, parkert i avkjøringen ved fylkesveien.

Med dette utgangspunktet hadde jeg vei og senere god sti nesten helt til topps på Svarvestolåsen (329). Jeg tok imidlertid en svipptur oppom Tukuseterhaget (266) underveis siden den lå så nærme veien. Opp til den var det bushing gjennom granskog som stedvis var noe tett, men bedre mot toppen hvor skogen ble høyere. Ingen utsikt overhodet fra toppen av Tukuseterhaget (266). Her begynte det å sludde lett, men det ga seg fort igjen.

I skogen på toppen av Tukuseterhaget (266).

Omtrent samme vei ned til skogsbilveien igjen, og så på traktorvei og god sti oppover mot Svarvestolåsen (329). Kun få meter å gå i terrenget her, før toppvarden ble nådd. Høy skog på toppunktet, så ikke noe langt opphold her heller. Jeg tok meg litt drikke og knipset et par bilder, før jeg ruslet videre.

Toppvarden på Svarvestolåsen (329). Et par joggesko henger klare for de som måtte komme opp hit barbeint eller i sokkelesten.

Jeg ville ta med Lysheia (326) på returen, men Svarvestolåsen (329) er veldig bratt mot øst, så jeg rundet litt mot sør før jeg tok meg ned mot ei myr som ligger mellom disse to toppene. På vei opp mot Lysheia passerte jeg et jakttårn som var rettet utover mot myra, før jeg litt senere nådde toppunktet på 326 moh. Lysheia var en soleklar skogstopp, med absolutt ingen utsikt. Et par kuler er kandidat til høyeste punkt på Lysheia.

Skogen råder på toppen av Lysheia (326). Inne i skogen til venstre skimtes et jevnhøyt punkt med det som sekken ligger på.

Så var det retur til bilen. Fra Lysheia (326) tok jeg sikte på en sti som skulle gå nedover mot øst i dalsøkket like sør for toppen. Og der fant jeg en svært lite brukt sti, som i starten viste seg å være full av trær som lå på tvers av lengderetningen. Nesten ingen langs med stien, men tett med hinder for den som følger stien. Dette ga seg heldigvis når det ble brattere nedover, og der stien svinger ned mot skogsbilveien øst for Lysheia, var det greit å gå. Så kunne jeg lange ut på veien tilbake til bilen igjen.

Hinderløype på stien ned fra Lysheia. Tar tid å komme fram når stien er pyntet på denne måten...

Faktisk noe is igjen på skogsbilveien nordøst for Lysheia, før jeg nådde krysset Gravermoen, hvor det står en hytte. Bortsett fra noen små snørester i et par kalde myrsøkk, var det nå helt bart i skogen, og våren var godt i gang. Jeg så 2-3 storfugl, og på jordet ved Gropelva der bilen sto parkert, hadde jeg helt i starten på turen sett to traner som landet og senere fløy like over meg. Flotte fugler!