Sylen - En luftig tur i Sunnmørsalpene (03.04.2017)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Sylen (1,260m) 03.04.2017

Sunnmørsalpene – bestigning av Sylen

Jeg skjønner nå hvorfor den har fått navnet sitt Sylen - her var det rimelig liten plass på toppen.

Sondre sendte meg i fjor høst en del forslag til turer dette året, Sylen i Sunnmørsalpene stod høyt på listen, og det er jeg glad for i dag.
Turen ble planlagt til mandag 3.april – kjørte fra Bergen inn til Stryn søndag ettermiddag hvor jeg fikk overnattet i hytten til Sondre. Kvelden gikk selvfølgelig med til å se på tidligere turer og ikke minst se på fremtidige «ekspedisjoner».

Etter en tradisjonell havregrøt frokost på mandag morgen satt vi kursen mot Ørsta og Sunnmørsalpene. Værmeldingen for dagen var rimelige gode, det viste seg etterhvert at været ble bare bedre og bedre.

Kolåstind med Sylen, Fingeren og Sætreegga

Rundt kl.10 begynte vi å traske oppover mot Sylen, relativt grei snø å gå oppover i, men som viste seg å ikke bli like grei ned igjen. Brukte omtrent 1 time og 40 minutter opp til innsteget, dette inklusiv en liten matpause.

Fingeren i sikte
Sætreegga
Sylen midt i bilde
Så etter 1,40 time er vi oppe til Sylen

Vel oppe til innsteget var det ut av Rando støvler og over i noe lettere.
For å sikre øyekontakt mellom oss hele veien opp valgte vi å klatre fire korte taulengder. Sondre ledet stødig og solid opp (4+). Det var i ikke rare plassen for 2 stykker på toppen, men det gikk akkurat – herlig følelse å kunne nyte den flotte utsikten.

To fornøyde karer !

Etter en rapell på omtrent 55 meter var vi nede til skiene igjen. Nedkjøringen ble utfordrende i den løse og tunge snøen -og med gjennomslag ble det litt knall og fall. Men vi var begge enig i at dette hadde vært en skikkelig flott dag.

Tilbake til bilen etter 6 timer.

Takke for en fantastisk tur Sondre !