Storivilen og Moldulhøe (02.04.2017)

Written by thegge (Thomas Hegge)

Start point Geitryggen (514m)
Ascents Moldulhøe (2,044m) 02.04.2017 09:30
Storivilen (2,068m) 02.04.2017 09:30

Turen startet på parkeringsplass ved Geitryggen i Skjåk. Turen opp til over tregrensa gikk på traktorvei på delvis snø og is, som gjorde at vi måtte gå utenom traktorveien for å komme forbi de verste ispartiene. Nesten ute av skogen satt vi på skiene og tok de ikke av igjen før vi var tilbake på samme sted, selv om det begynte å bli snaut med snø, så vi måtte vasse over korte felter med lyng og stein. Ut av skogen åpnet det seg opp, og det var bare å peke seg ut toppen og gå sånn noenlunde rett på Storivilen. Vi valgte å følge et track opp til venstre og rundet opp fra øst/nordøst. Når vi nærmet oss toppen kom tåka, så vi bommet med 50-60 meter på toppen og måtte tilbake østover for å finne topppunktet. Turen videre til Moldulhøe gikk mer eller mindre i konstant tåke og noe vind, som gjorde at vi måtte gå på GPS-spor 5km helt frem til Moldulhøe. Vi fulgte ryggen bortover, men man kunne spart endel høydemeter ved å holdt seg sør for toppen på ryggen, noe vi fant ut på vei tilbake over ryggen da tåka lettet. Vi stod ned igjen i flott snø rett ned til Lendshytta hvor traktorveien tok oss tilbake til bilen.