Øyjordsåsen i Fusa (03.04.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Markhus (125m)
Endpoint Markhus (125m)
Ascents Øygardsåsen (396m) 03.04.2017

Det tegnet til å bli en strålende dag og etter et par timer på jobb avgårde mot Fusa. En "attegløyme" av en "filletopp" med utgangspunkt Markhus var dagens første mål. Perkerte på Markhus og som sist jeg var på besøk på Markhus hyggelig prat med en lokal beboer. Tror han syntes det var hyggelig med en passiar også, for jeg måtte pent "avrunde" for ikke å komme altfor skjevt ut i forhold til dagens bestigningsmål(som, må medgis, ofte er i overkant forhåndsambisiøse i forhold til realitetene..). Gikk mot Markhusskaret, men for å unngå å bli altfor nærgående til et tun gjorde jeg turens første(og heldigvis eneste) feilnavigering og måtte krysse Markhuselva for å komme inn på sti som faktisk GIKK gjennom tunet jeg ville unngå..Bratt opp Markhusskaret på noe utydelig sti i mildt vårvær, så antrekket ble etterhvert type "meget lett". Hadde lest elbow sin turbeskrivelse og unngikk å følge nordøstryggen som han hadde småsloss med og holdt skaret et lite stykke lenger sørover. Bratte skrenter i østflanken av Øygardsåsen(eller Øyjordsåsen som min samtalepartner navnga åsen), men fikk øye på en bratt grasbakke/renneformasjon som førte opp mot et skar og fulgte denne; antydning til klyving de siste meterne før topplatået, men selv under dagens sleipe forhold helt greit å gå opp her.

Fra Markhusskaret

Videre sørvestover noe opp og ned til to koller som virket like høye, vurderte den vestligste til å være marginalt høyest; lenger sørvest gikk det tydelig nedover igjen. Skogkledd topppunkt og begrenset utsikt, men trivelig i solen, og fylte på med drikke før det bar nedover igjen. Ikke mange muligheter for nedstigning fra topplatået mot Markhusskaret, anbefaler å følge min rute opp og ned.

Høyeste punkt

Vel nede ved bilen inntok jeg dagens første matpakke. Videre mot Våkefjellet...