Fastlands-Aukra i pissregn og vind (04.04.2017)

Written by karibien (Kari Anne Kringstad)

Start point Gamle Julsundet skole (25m)
Endpoint Gamle Julsundet skole (33m)
Ascents Bergetippen (125m) 04.04.2017
Peklauva (343m) 04.04.2017
Storklauva (316m) 04.04.2017
Storlia (346m) 04.04.2017
Svartnakken (257m) 04.04.2017

ebbeleo

Ja, hva skal man si. Det var meldt skikkelig pissvær fra 10-11. Så skulle sola skinne resten av dagen. Vi var på tur fra 0930-1115.

Til tross for forsøk på å formidle nettopp dette til turselskapet, var starttidspunktet ikke til å rokke ved. Han ser ikke på værmeldinger, og det kan jeg jo skjønne hvis man bor i Bud og er glad bare sola titter innom at kvarter i løpet av sommerhalvåret.

Vel vel. Fikk gjennomslag for Peklauva først, i tilfelle jeg "tilfeldigvis" skulle spore av ned til bilen like etterpå.

Peklauva. Før værmeldinga fikk rett.

Peklauva var på en måte høydepunktet. Der kunne vi stå oppreist, og faktisk klare å ta et bilde. Derfra gikk det bare nedover, til tross for at terrenget gikk litt i bølgedaler. Det pissregna og vinden reiv i lette vindplagg. Fordelen var at Ebbe for en gangs skyld ikke maste om lunsjpause på hver bidige haug.

Fikk brukt buksa si...
Mykje vind...

Etter diverse hauger var jeg så pissvåt og kald at jeg tenkte vi like gjerne kunne småjogge til Bergetippen og. Er jo vant til å være guide der. Gikk opp fra andre sida denne gangen, anbefales vel egentlig ikke. Ebbe opplyste at jeg hadde mose og bark i hele trynet da vi kom til toppen, og jeg har ingen grunnn til å tvile på akkurat det.

Vel tilbake ved bilen kom turens egentlige høydepunkt. Klesskift på oppvarma venterom på Hollingsholmen og setevarmer på max på retur. Tømte nesten varmtvannsdunken etterpå.

Tur er tur, 30 om dagen, Norge er ikke skapt for å sitte på rævva, hvorfor være inne når alt håp er ute osv.

Jada. Neida, i skrivende stund skinner sola i Molde. Kunne vært fristende med en tur i grunn.