Holmestrand maraton med 2 høydekilometer (02.04.2017)

Written by Snilen (Lars)

Characteristic Walk
Ascents Hvittingen (403m) 02.04.2017
Start date 02.04.2017 10:00
End date 02.04.2017 18:58

Etter mye småturer og lite med seige turer var det på tide å utsette kroppen for en lang dagstur. Det måtte sjekkes om kroppen klarte 2 høydekilometer opp og ned på en dag. 800 ganger opp og ned kjellertrappa høres litt kjedelig ut. 50 ganger opp og ned fra sjøen til knausen bak huset hadde vært en mulighet, eventuelt 17 turer fra Borrevannet til Utsikten.

Dagen før var det arrangert maraton-løp i Holmestrand sentrum, ørten runder på flat asfalt med startnummer og masse stressulfer fristet ikke, så jeg valgte min egen variant. Turen gikk til Holmestrands kommunetopp, Hvittingen, som jeg kan se hjemmefra. 5 turer opp fra Holm skulle gi bortimot 2000 høydemeter. Det ble en seig dag. Jeg kjørte jevnt på rundetider på 1:45 opp og ned, litt seigere på siste runde. Noe is på veien helt øverst, men ellers greit å gå. Turen var ikke akkurat noen teknisk rute, her møtte jeg folk på sykkel, med barnevogn og til og med en med elektrisk rullestol. Han måtte gi seg på isen noen hundre meter før toppen.

Jeg hadde bilen parkert der det står et fy-skilt om ikke å kjøre lenger. En brødskive og litt solo mellom hver runde sørget for energi-påfyll. Det har kommet en ny vei oppover det første stykket etter det store fjøset. Denne går parallellt med den gamle veien, bare litt lenger opp i lia. Bommen på gamleveien stod åpen, mens den nye veien ikke hadde noen bom. Det så kurant ut å kjøre den nye veien opp til der den møter den gamle. Videre må man ha en høy bil og sannsynligvis firehjulstrekk i de bratteste bakkene. En firehjulstrekker med god bakkeklaring kan slik forholdene er nå, kjøre helt opp til toppen, men det er nok ikke så populært på en tursøndag med mye folk.

Litt støl i kroppen etter langturen, men det viktigste var å få verifisert at kroppen fikset en såpass dryg tur etter mye småpussel i det siste.

Peakbooks særeste GPS-spor ?

Jaws! Får mest assosiasjoner

Written by Stigun 04.04.2017 19:40

til en filmatisk kassasuksess fra midten av 1970-tallet når jeg ser GPS-sporet! Grenser til kunst :-)

Sagbladet..

Written by otto 03.04.2017 21:40

Dette var en skikkelig arbeidsøkt og litt utenom det vanlige (utsikten)... Prøv deg på en ekstra "tann" i sagbladet neste år..

Sv: Sagbladet..

Written by Snilen 04.04.2017 15:28

Kan jo finne en kortere motbakke en annen gang, så blir saga mere fintannet.

PB særeste GPS-spor!

Written by knutsverre 03.04.2017 12:18

Tiltredes! Dette var en solid og meget spesiell treningstur Lars, til og med med GPS-spor! Tror jeg aner motivasjonen bak kraftanstrengelsen .........

Sv: PB særeste GPS-spor!

Written by Snilen 04.04.2017 15:29

Bare en liten stresstest av skrotten uten å gå helt i kjellern, Knut.

• +

Sv: Sv: PB særeste GPS-spor!