Vårskitur i Sørkedalen (02.04.2017)

Written by Dag1 GSM

Start point Sørkedalen parkering (160m)
Endpoint Sørkedalen parkering (160m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Fyllingskollen (470m) 02.04.2017
Pålsbråtan (444m) 02.04.2017
Svartberget (452m) 02.04.2017
Tjuvdalshøgda (485m) 02.04.2017
Øyvannsås (474m) 02.04.2017
Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 02.04.2017

Luna og jeg parkerte på Sørkedalen parkering, og planen var å ta en liten runde på ski. Vi passerte Elveli og bommen ved Øverli, og fulgte veien som går parallellt med Langlielva til vi møtte snøen. Fulgte veien videre oppover til Hansemyra og over til Øyvannet, til foten av Øyvannsås. Jeg satte fra meg skiene og vi fulgte den stort sett snøfrie ryggen til toppunktet av Øyvannsås, med retur samme vei tilbake. Vi bushet over til Sakariastjern og opp på Pålsbråten, dagens andre topp. Her var det bra utsikt mot bl.a. Østre Fyllingen, Kikut og Bjørnsjøen. Vi fulgte den blåmerkede stien videre til vi var på høyde med Tjuvdalshøgda, og det ble en kort avstikker til toppunktet. Det ble en avstikker til Fyllingskollen også, før vi fulgte den blåmerkede stien ned til skiløypa, som gikk oppover Tjuvdalen, Lortkulpen og Hansemyra. Det var fine forhold, og ganske faste spor, selv om det var våt snø. På vei tilbake til bilen tok vi en liten avstikker til Svartberget, som har god utsikt mot bl.a. Sørkedalen og Oslofjorden.