Smøråsfjellet (02.04.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Smøråsfjellet P-plass (185m)
Endpoint Samme (185m)
Ascents Smøråskletten (240m) 02.04.2017 16:07
Vardane (259m) 02.04.2017 16:33
Hamrefjellet (280m) 02.04.2017 17:03
Visits of other PBEs Smøråsfjellet p-plass (185m) 02.04.2017 15:50

Smøråsfjellet nevnes som et turmål på Opptur Bergen listen. Det var med en viss skam vi måtte innrømme at vi aldri hadde vært på tur i de sentrale deler av dette området tidligere, selv om vi har bodd nesten hele livet i Bergen. Idag var tiden inne for å gjøre noe med dette. Vi kjørte til Nesttun og opp til Smøråsfjellet p-plass der det var nesten helt fullt av biler. Mye folk ute på veier og stier i terrenget også i dette meget bra tilrettelagte turområdet. Mer info om området på en nettside om Smøråsfjellet.

Stor, gratis P-plass på Smøråsfjellet
Astrid ved Infotavle for Smøråsfjellet

Vi hadde sjekket litt på om det fantes en topp ved navn Smøråsfjellet uten å kunne finne noe slikt. Det nærmeste vi kom var en liten kolle vest for Bjørnevatnet ved navn Smøråskletten. Denne er nå lagt inn som PB-element med høyde 240 og PF 15 m. Vi snakket med flere turgåere i området som alle kunne bekrefte at Smøråsfjellet ikke var et eget fjell, men et felles navn på turområdet Smøråsen.

Det er kort avstand fra turveien til Smøråskletten, men ingen ordentlig sti - kun noen hjortetråkk. Dette må vel være et av de minst besøkte turmålene på Smøråsfjellet!

Smøråskletten med Bjørnevatnet i forgrunnen
Astrid på Smøråskletten

Fra grusveien fulgte vi en våt sti vestover mot en annen liten knaus - Vardane på Smøråsfjellet. Fin utsikt mot NNV herfra. Metallbolt på GPS 299271 6689721.

Vardane på Smøråsfjellet

Fortsatte rundturen på våt sti til vi kom inn på Militærveien som går rundt Smøråsfjellet. Herfra var det bare en kort stykke opp på Hamrefjellet der vi hadde vært før. GPS posisjonen ved varden/trig-punktet oppdateres til 299290 6688716 på PB.

Hamrefjellet varde/trig-punkt
Ned igjen fra Hamrefjellet mot militærveien

Fortsatte så på militærveien med et dekke av meget grov stein som ikke var spesielt godt å gå på tilbake til utgangspunktet.

Mange artige figurer langs veien!