Kjerrgardstårnet på Kjerrgardsåsen (02.04.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Kjerrgardsåsen (124m) 02.04.2017 14:17

Etter å ha gjort ferdig listen over topper og noen andre utvalgte turmål i Opptur Bergen og sendt den til godkjenning, var det tid til å besøke et av turmålene på listen - Kjerrgardstårnet som ligger på Kjerrgardsåsen på Askøy. Vi kjørte til Kjerrgarden litt forbi anbefalt P-plass sør for tårnet og spurte en lokal om greieste adkomst til tårnet. Joda, det var bare å parkere ved hans hus vest for tårnet. Herfra går det en skogsvei oppover i åsen og en tydelig, velbrukt men meget bløt sti opp til toppen av Kjerrgardsåsen. Flott tilrettelagt område med benker og bord og ikke minst det 10-12 m høye tårnet som ble satt opp av bygdefolket her i 2009, og som siden er blitt et populært turmål.

Kjerrgardstårnet rager 10-12 m over Kjerrgardsåsen
Flott utsikt nordover mot Meland ....
 ... og vestover mot Øygarden

Oppdaget da jeg kom hjem at Kjerrgardsåsen som opprinnelig var definert som et turmål på PB, egentlig burde ha vært registrert som en topp med PF ca 65 m i forhold til Ospåsen på 170 litt lenger sør. mortenh (Morten Helgesen) har nå ordnet dette.

Anbefalt rute opp er fra en P-plass litt sør for tårnet, men hvis en vil ha en kortere tur går det an å parkere utenfor veikanten nedenfor huset vi gikk fra.