Vinden blåste bort lua på Gyranfisen (01.04.2017)

Written by Øyvindbr (Øyvind Brekke) GSM

Ascents Gyranfisen (1,126m) 01.04.2017

Jeg kunne jo ikke bare dra på Høgåsen for å fyre opp resten av vedlageret når jeg skulle kjøre så langt. Så litt Vikerfjell måtte det bli. Gyranfisen fikk være nok, dit ville det iallfall først være løyper, og deretter forblåst. Dermed ikke noe stress i forhold til å rekke Høgåsen pluss et besøk i Vikersund utpå kvelden.

Skikkelig sugeføre fra Lykkrosmyra og innover. Varmt i lufta og grønne trær. Sist jeg gikk her var på toppovernattinga med Mona, det var den valentinshelga det var så kaldt. Skikkelig vinter! Nå var det kun en triviell dagstur i snart forblåst og skittent vær. Men det fikk duge.

Nådde igjen en kar og gikk ifra han mot toppen. Der blåste det noe så aldeles for jævlig. Da jeg skulle dra av genseren for å skifte med en ny tok den tak i solbrillene så de i sin tur vippa lua delvis opp fra hodet mitt. Dermed fritt vilt for vinden, trudde jeg...

Lua var vekke, men jeg kom meg på motsatt side av varden, og der fikk jeg skifta. Kom meg kjapt ned igjen og daffet nedover løypa ut Fjelldalen med elendig glid.

Et par dager seinere fant jeg ut at det var en merkelig klump i ene genseren jeg hadde vasket. Jaggu var det lua som "hadde blåst bort"...