Heldagstur i Vestfolds kuperte villmark (01.04.2017)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Start point Rødskollen p-lomme (40m)
Endpoint Samme (40m)
Rødsåsen (144m) 01.04.2017
Visits of other PBEs Korpen Naturreservat (300m) 01.04.2017
Rødsåsen p-lomme (40m) 01.04.2017

Vurderte flere turdestinasjoner på fredagskvelden, bla Vasslausfjellet i Nome, Telemark med tilhørende naturreservater men endte opp med Korpen Naturreservat i Larvik inkludert tre rødtopper og en "drøss" med grønntopper.
Utrolig kupert i dette området samt variert og urørt natur, og ikke minst kortreist. Litt lei av å kjøre langt for en dagstur....

Korpen naturreservat

Parkerte på Rødskollen p-lomme og tuslet innover mot Langdalen Gård ved Korvikvannet akkompagnert av diverse troster, spetter og årets første jernspurv for min del.. Fulgte traktorvei et kort stykke opp til Jenteåsene og brakk bratt av opp mot Jenteåsene NØ.
Vått og glatt etter nattas regnvær, men greit opp. Kjekt med gamasjer for innover her finnes det knapt en sti...herlig! Utrolig flott åpen furukolle med god utsikt denne Jenteåsene NØ.
En neslesommerfugl svinset forbi mens en plog med kortnebbgjess dro ufortrødent nordover.
Videre konstant opp og ned med stupbratte skrenter og trange skar på flere kanter, krattete og åpent om hverandre. Variert natur med mye nedfall og mye artig klyving hele veien.
Etterhvert krysset jeg en gammel traktorvei rett utenfor reservatet og det var det siste jeg så av menneskeskapte spor i terrenget før jeg langt seinere gikk ned i bånn av Heddeliene!
Kosa meg i de ekstremt kuperte terrenget og fisket fram det nye kompaktkameraet på bare 300g fra Sony (det massive, tunge og plasskrevende Canon 5D ble hjemme m/tilbehør for engangs skyld)
Ble endel bilder men mest for testens skyld da lyset var skarpt idag.
Over et par flotte og bratte åser før jeg nådde Bandalsåsene. En kort liten pause i sola ble effektuert her før jeg tok kurs Rødshedde, Hedde sør og rødtoppen Hedde.

Hedde

Flott etappe fram til Hedde sør hvor jeg skremte opp to rugder ved toppen, herfra og opp til Hedde var ikke vel ikke akkurat høydaren på denne turen. Litt knekkebrødniste ved toppen mens jeg vurderte turen videre. Valgte å gå ned Heddeliene og videre ned mot Korpen, men nederst i Heddeliene var det nå svære hogstfelt. Pokker, ødela litt av turen men endret turrute og gikk rett over feltet og dura opp Langkasta hvor det ikke var hogst. Flott område dette også med barskog og bøkeskog omhverandre. Mange flotte skar og smådaler. Valgte et bekkeskar ned til Hellsjøvannet. Ekstremt grønt til tider, reine Vesterålen mht grønnfarge.
Glatt og urete med mye nedfall nedover her, men flott nedstigning.
Nede i dalen kom jeg ut på en gammel traktorvei jeg fulgte kort før jeg fant en plass å krysse den flomstore bekken. Staket ut rake kursen mot Branntangkollen. Flott gammel urørt barskog på vei opp. Skremte opp ei jerpe i lia. Brattskrenter på alle kanter av denne kollen men kom greit opp via nordsida. Flott åpen kolle med god utsikt.
Ned igjen samme vei før jeg entret Mellomåsene. Nok engang skar på skar og opp og ned som reine jojo'en. Videre bratt opp blåveisliene under Gampekollen. Pause ved toppen, begynte å kjenne det litt nå.

Bustekollen

Turen gikk videre ned og opp mot Bustekollen. Fant en liten bekk jeg fylte vannflaska i og entret toppunktet ikke så lenge etter. Nå krevdes det en langpause.
Fram med brenner og gass. Duften av nytrukket kaffe spredde seg i den einerfylte sollia under Bustekollen. Seinere ble det også drytechmat til turmiddag før det ble en halvtime på øyet.
Kan man ha det bedre?

Rødskollen

Bratt ned til bilen etter velfortjent middagspause. Men var ikke ferdig, måtte jo opp på flotte Rødskollen også...som tenkt så gjort. Utrolig flott gammel og urørt granskau her oppe.
Samme vei ned, nok var nok, på tide å dra hjemover, sliten og fornøyd :-)
Årets flotteste og mest krevende tur hittil !

Flisefyr

Written by RolFoto 02.04.2017 22:44

Flott i Flisefyr-Hidalen Naturreservat også ja, særlig i de nordlige delene. Veldig få som trekker inn der. Varierte naturtyper og fryktelig uframkommelig til tider, men ikke desto mer moro :-)

Har faktisk aldri møtt på en PB-bruker på noen av turene mine, så neste gang du er i området må du gjerne gi meg beskjed så kanskje vi kan velge samme utgangsounkt om jeg kan:-)

Sv: Flisefyr

Written by Nils 02.04.2017 23:32

Ja, tar gjerne kontakt neste gang jeg skal ned i Vestfold. :-) Prøver å komme meg dit nå på våren før flått og andre lumske insekter våkner opp. Vestfold er prioritet på våren og høsten. Jeg var faktisk nedover en tur idag også. Kjørte inn Hvarnesdalen så langt jeg kom, og gikk opp på Puttekollen og Langevannskollen. Mer rakk jeg ikke, dessverre. Er mye stup og skrenter, så tar jaggu tid å ta seg fram. ;-)

Nice!

Written by Nils 02.04.2017 11:18

Pen runde, Rune! Moro med slike langrunder over masse topper med både røde og grønne nåler. Spennende å utforske urørte områder.

Jeg holdt nesten på å havne der selv igår. Vurderte Rødskollen og Gampekollen med tilhørende grønne nåler, men endte opp med en fin tur på Flisefyr og Brånan istedet. Vi var ihvertfall ikke så langt unna hverandre. :-)