Godalsfjellet og Øyersfjellet (28.03.2017)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Godalsfjellet (330m) 28.03.2017
Øyersfjell (409m) 28.03.2017

Drangedal/Telemark pf-100 topper

Godalsfjellet
Ettermiddagstur. Hadde med sykkel for å ta et par topper inne ved Voje, men endret planen da skogsbilveien ved bommen fra Bråtane ennå var belagt med is og snø. Veien ellers var svært medtatt etter vinteren. Kjørte i stedet videre forbi Drangedal sentrum og tok av mot Etterstad. Her tok jeg sikte på Godalsfjellet. Satt bilen et par hundre meter fra Skarstøl. Veien inn hit var også preget av telehiv og dritt, men kom meg fram i rolig tempo. Slurva med retningen i starten og gikk inn feil traktorspor, så måtte snu og gå tilbake. Var oppe på begge toppunkta. Traff på en utydelig sti merket med oransje flekker på toppen, som jeg antok kom opp fra Sirisknotten, men nede ved foten av fjellet igjen så jeg noen bånd og antydning til sti opp fjellsiden - et lite stykke før der jeg gikk opp - så muligens hadde dette vært et bedre valg.

Øyersfjellet .. på nytt
I stedet for den toppen jeg først hadde sett meg ut etter Godalsfjellet, valgte jeg å gå opp igjen en topp jeg hadde vært på tidligere. Øyersfjellet var jeg på i 2014, men klarte å ta feil av toppunktet. Selv om alle kilder jeg sjekket i ettertid viste 408-punktet, som jeg da var på, som 409,5 meter og Peakbook sitt toppunkt som 409,3 meter, så er nok ikke dette annet enn en feilmerking i kartkildene. Ved studering av kotene ser man at ”Peakbook-punktet” er høyest. Gikk denne gang opp fra Tørneselva og opp i skaret mellom Øyersfjellet og Steinknappen. Fulgte et traktorspor i starten. Siden bratt opp i ulent terreng. Innunder toppen kom jeg over et godt brukt dyretråkk som jeg fulgte videre opp i bratthenga nesten helt opp. Første gang jeg var på Øyersfjellet kom jeg opp fra andre siden etter først å ha vært oppe på Langemyrfjellet, så har sett litt av toppen som med sikkerhet kan betegnes som uveisom med bratt og kupert terreng.