Sol og fønvind på Sørbølfjellet (27.03.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Sørbølfjellet (1,284m) 27.03.2017
Sørbølfjellet vest (1,276m) 27.03.2017
Visits of other PBEs Damtjernhallin parkering (987m) 27.03.2017
Skarsdalsvegen bom (163m) 27.03.2017

Det var overraskende langt og kronglete å komme seg til denne delen av Vassfaret; det blir liksom "feil side" for meg som bor i Reinli. Kjørte om Hønefoss, og en dyr automatbom (70 kr) vest for Sokna gjør at jeg ved neste tur i området heller kjører Golsfjellet, og sørover i Hallingdal. Det blir omtrent like langt.
Bedre ble det heller ikke da jeg (feilaktig) fulgte skilting til Sørbølfjellet, og havnet omtrent på Sørbølsetran. Skjønte at jeg hadde valgt feil skogsvei - heldigvis så jeg aldri noen bom på denne veien - og kjørte så hele veien ned igjen, fant Skarsdalsvegen bom, betalte 60 kr med kort, og durte oppover igjen.
Klokka var derfor blitt 13.30, da jeg starta fra Damtjernhallin parkering i sol og 8 plussgrader, samt en saftig fønvind som tross den varme lufta la en liten demper på topp-oppholdet. Brukte 50 min opp på kortfeller, men kunne nesten gått uten feller pga suget i den våte snøen.

På vei oppover fra parkeringa i retning Sørbølfjellet; toppen ser man ikke her.
Sørbølfjellet sett fra vesttoppen på returen.
Utsikt fra toppen:
Vesttoppen sett fra Sørbølfjellet.

La returen oppom vest-toppen, som minst har 25 m i pf. Staket og skled deretter tilbake til bilen på trått føre og tidvis ganske råtten snø.