Lyderhorn fra Lyderhornslien (29.03.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Lyderhornslien (130m)
Endpoint Samme (130m)
Ascents Lyderhorn (396m) 29.03.2017 18:54

Denne gangen ville jeg forsøke meg på en annen rute enn den vanlige fra Nedbergelia. Kjørte oppover i Lyderhornslien til boligblokkene. Ved nr. 125 var det merket tursti til Lyderhorn. På motsatt side av veien sto det tydelig skilt om at det ikke var tillatt å parkere i området for turgåere til Lyderhorn! Jaja - her var nå gjesteparkering så jeg tok sjansen denne gangen.
Ned en grusete bakke og så inn på bred, meget velbrukt, sølete sti oppover i skogen. Denne stien begynner i en sving nedenfor der min tur startet. Her er det mulig å parkere noen biler utenfor kjørebanen i den brede svingen. Oppe på 280 moh ble jeg usikker på hvor stien fortsatte. Gikk først litt rett frem mot sør, men her gikk stien ut i ingenting. Tilbake til tydelig sti der det var klart at ruten gikk opp en relativt bratt skrent uten at jeg med sikkerhet så letteste vei videre GPS her 292749 6698710. Jeg valgte å klyve opp mot venstre, noe som var litt krevende på glatt berg uten allverdens festepunkter. Kom greitt nok opp, men skjønte at dette ikke kunne være vanlig rute opp. Denne fant jeg på nedturen, og den var adskillig enklere! GPS på høyeste punkt nær huset/bunkeren på toppen 292832 6698950. Samme høyde på en knaus litt lenger nord 292834 6698994. Denne ruten er nok endel kortere og mer utfordrende enn den fra Nedbergelien som er på ca. 4 km og 330 hm.