Råtten snøsynkeslitetur til Elsrudkollen (26.03.2017)

Written by Øyvindbr (Øyvind Brekke) GSM

Ascents Elsrudkollen (757m) 26.03.2017
Uromantiske greier! Sjøl om jeg - ikke minst gjennom gamle fjellforum - har blitt vant til at selv mange fjellfolk er i mot meg når jeg hevder dette...

Jaja, til tross for teksten på første bildet pga radiolinken (eller hva det nå er, den tilsvarende på Solbergvarden som nå er vekk var iallfall det) så var dette en minneverdig tur. Jeg ble dessverre kvitt illusjonen om Elsrudkollen som en liten villmarksås. Vokste opp med Nils Vikers "Vandring i villmark" hvor det er et stort dobbeltsidebilde av utsikten fra Elsrudkollen over Sperillen, og det står blant annet pga bjørnehistorikken at "mang en sau har her måttet bøte med livet."

Jeg hadde ellers tenkt at selve fjellet ved navn Vikerfjell også skulle få et besøk, men skjønte fort at denne råtne snøen ikke tillot det. Det ble en synke- og krongletur som det var lenge siden sist jeg hadde opplevd. Men noen fine partier fikk jeg jo se, og selvsagt er utsikten på Elsrudkollen av høy klasse fra naturens side!

Jeg fikk se å komme meg tilbake til bilen og kjøre mot Hallingby og Høgåsen hvor Morten ventet ved bålet...