Senafjellet i Fusa (27.03.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Femanger (58m)
Endpoint Samme (58m)
Ascents Senafjellet (479m) 27.03.2017

Tok av mot Femanger rett før tunnel mellom Femanger og . Parkerte rett nedenfor siste hus på primitiv kjerrevei i retning Botsvatnet(denne er såvidt kjørbar, men neppe parkeringsmulighet eller snumulighet forbi dette punkt) Gikk litt for langt østover på kjerreveien i begynnelsen; korrekt startpunkt er rett etter første krappe sving på aktuelle kjerrevei, bare ca 100m etter siste huset. Relativt tydeølig tråkk oppover løvskogsli, mere utydelig etter at det flatet ut. Kryssing av bekk, og videre i typisk "Fusaterreng" med dype, smale gjel og bratte skrenter, med tallrike hjortetråkk; nokså bratt de første 2-300 hydemetrene. Tåke, og en sol som tidvis prøvde, men ikke klarte, å bryte gjennom. Noe snø i vindskjermete dumper øverst oppe. Lokaliserte greit det relativt flate, men dog distinkte toppområdet, lå noe stein noen meter fra det desidert høyeste punkt; reiste dem opp på høykant, eventuelt nye toppsamlere er fri til å flytte dem..

Høyeste haugen, med nyoppsatt varde

Nedspor som, der det avviker fra oppsporet, er å foretrekke. Fuktig og vått de fleste steder, med sleipe berg og røtter, skled og fikk meg et lite kutt på en fingerknok.
"Wet web"

Lite minneverdig tur, som neppe fortjener ytterligere spalteplass...