Skumring på Lembruheia i Aurskog-Høland (23.03.2017)  2

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Mosaby p-plass (288m)
Endpoint Mosaby p-plass (288m)
Ascents Lembruheia (352m) 23.03.2017 18:32
Visits of other PBEs Moseby p-plass (295m) 23.03.2017 18:10

Fra Storåsen i Marker kommune kjørte jeg nordover gjennom Rømskog til Aurskog-Høland. Dagen var på hell, men jeg kunne sikkert rekke Lembruheia (352), som er en kort gåtur fra Mosaby/Vangen. Fra Setskog er det grusvei inn hit, og på denne veien var det fremdeles noen korte strekninger med is på veien. Heldigvis ikke spesielt glatt is. Jeg parkerte på Mosaby p-plass, som befinner seg rett etter et skilt om privat vei. Videre var veien stengt med bom.

Parkeringslomma ved Mosaby/Vangen. Jeg står ved den låste bommen.

Ved bommen sto det skiltet at veien var stengt grunnet teleløsning. Det forstod jeg godt, for jeg sank langt nedi grusen der det var vått og bart. Lengre inn ble det imidlertid vinterføre, og det lå ganske mye snø og is på veien forbi Nordsæter.

Siste bakken mot toppen skulle jeg følge en sti, trodde jeg. Det er nemlig stiplet sti på kartet her, men denne fant jeg ikke i farten. Gikk forbi først, og så litt tilbake til noe som lignet et tråkk oppover der stien er på kartet. Var dette stien...? Ja ja, det mørknet sakte men sikkert nå, så jeg fulgte denne svake stien til den forsvant etter noen meter. Resten av veien til topps foregikk stort sett i skog og lyng. Der det flater ut før toppen krysset jeg en svak traktorvei, som jeg fulgte litt lengre på returen.

På Lembruheia (352).

Toppen er ikke mye å skryte av. Skog preger høyeste punkt på Lembruheia (352), og med skumringen som var ordentlig i gang, ble det ikke noe langt opphold på toppen. På tilbakeveien kikket jeg også etter stien, uten å finne noe jeg vil kalle sti. Men, det var helt greit å traske i skogen denne korte strekningen, så jeg kom meg fort ned på den snødekte veien igjen.

Mest bart ute i skogen, men en god del snø på veien mot Lembruheia (352), som er åsen i bakgrunnen.

Godt fornøyd nådde jeg bilen litt før klokka ble 19:00. For meg var det rekord i antall separate turer på én dag. 4 korte og relativt trivelige turer i nydelig vårvær. Ihvertfall de 3 første var fine til å være skogsturer. Den kjipeste var definitivt dagens siste.